Waarom wordt het lettertype 'Courier New' nog steeds gebruikt?

Waarom wordt het lettertype 'Courier New' nog steeds gebruikt, terwijl dit op een ouderwetse typemachine lijkt?

3 jaar geleden
in: Taal
1.9K
TurfGraver
3 jaar geleden
Misschien wel juist daarom.
LeonardN
3 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Courier_(lettertype) Tegenwoordig wordt Courier vooral in de IT-wereld gebruikt om tekst uit te typen waarin het belangrijk is dat alle tekens even breed zijn. Dit is onder meer het geval bij programmeercode. Voor bewerkbare tekstvelden in sommige browsers zoals Internet Explorer wordt daarom ook standaard Courier New gebruikt.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ik gebruik het ook wel dikwijls omdat ik het een mooi lettertype vindt niet zozeer omdat het op typemachine output lijkt
bamibal
3 jaar geleden
Je kunt je bij ieder lettertype wel afvragen waarom het gebruikt wordt. Smaken verschillen nu eenmaal. De een gruwelt bijvoorbeeld van Comic Sans, terwijl de ander het juist heel mooi vindt.

Antwoorden (1)

Juist als je wilt dat het lijkt of je tekst op een typemachine geschreven is, kun de Courier New gebruiken.

Daarnaast is de Courier New een “monospace-lettertype”. Dit is een term die gebruikt wordt voor niet-proportionele lettertypes, waarvan elke karakter en de spatie dezelfde breedte hebben. Voor de meeste lettertypes geldt dit niet en zullen bijvoorbeeld de w en de m meer plaats innemen dan de i.
Een monospace-lettertype is handig voor het maken en bekijken van een met spaties in platte tekst geformatteerde tabel.
Monospace-lettertypes worden verder onder meer gebruikt voor het schrijven van programmeercode.
SimonV