Waarom heet de politie overal hetzelfde?

Waarom heet de politie overal zelfde? Let maar op
Politie
Police
Polizei
Politi
Politii
Policia
Polis
Enzovoort

3 jaar geleden
in: Taal
3.8K
Amadea
3 jaar geleden
Dat is toch alleen maar prettig? Ben je in een ander land in de problemen, dan kun je toch vinden waar een politiebureau is.
crispy
3 jaar geleden
Rendörség in Hongarije...

Het beste antwoord

Niet overal heet de politie hetzelfde, in het IJslands bijvoorbeeld Lögreglan. Toch stel je wel een interessante vraag, want in heel veel landen heeft het een vergelijkbare uitspraak.

Het woord politie komt van de Midden-Franse politie (openbare orde, administratie, overheid), en komt op zijn beurt uit het Latijnse woord 'politia', wat de latinisering is van het Griekse πολιτεία (politeia),' burgerschap, administratie, burgerlijk staatsbestel ". Het woord politie stamt af van het woord polis, wat stad betekent in de Oudgrieks.

Het oude Griekenland, het Romeinse Rijk hadden een dermate impact op de wereldeconomie en staatsinrichting, dat deze woorden zich daarna hebben begeven naar enorm veel landen in de wereld.

Recentelijk kun je dit vergelijken met de woorden computer, microchip, social media, internet of smartphone, welke grotendeels in de Verenigde Staten zijn uitgevonden. Door de overmacht van de Amerikaanse economie en daarmee ook de Engelse taal, is het woord vergelijkbaar in bijna alle andere landen van de wereld terecht gekomen.