Wat is de wetenschappelijke benaming voor een kankeronderzoeker?

Dus kinderarts - pediater; kanker onderzoeker - ?
Let wel, ik zoek niet de arts= oncoloog maar iemand die dergelijk onderzoek doet.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (3)

Oncoloog: een arts gespecialiseerd in kanker en de behandelingen van kanker.
Dat is dus net als een pediater een arts.
Iemand die wetenschappelijk onderzoek doet naar nieuwe en betere behandelingen voor kanker heet een kankeronderzoeker.
Zoals kankeronderzoeker prof. dr. Rene Bernards. Hij onderzoekt de biologische mechanismen in kankercellen, met het doel de kwetsbaarheden daarvan uit te buiten en aanknopingspunten te vinden voor nieuwe precisie-geneesmiddelen en combinatietherapieën.
Er is dus geen andere benaming voor. In het Engels ‘cancer researcher’.
Volgens “Uitheemsche geneeskunde termen” van dr. H. Pinkhof uit 1935 is een canceroloog een kankeronderzoeker.
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
De meeste mensen zullen wel zeggen dat ze wetenschapper zijn en dat ze oncologisch onderzoek doen.
Op het visitekaartje zal staan: kankeronderzoeker. Maar zeker ook de Engelse benaming: oncological research scientist.
Of simpelweg: oncological scientist.
Of: cancer researcher.
Bron: o.a. woordenboek geneeskunde N/E (dr. P.L.M. Kerkhof), uitg. Elsevier/Bunge.
3 jaar geleden
Daar is geen vaste naam voor, omdat er op veel verschillende manieren onderzoek aan kanker wordt gedaan. Mensen die fundamenteel onderzoek doen aan kanker ('waarom/hoe gedraagt een kankercel zich anders dan een gewone cel') zijn meestal moleculair bioloog of celbioloog; mensen die zich bezighouden met het ontwerpen/verbeteren van behandelprotocollen zijn vaak arts-onderzoeker.