Wat is de betekenis van antisemitisch?

Wat is de betekenis van antisemitisch? Ik hoorde op het nieuws iets over antisemitische en homofobe berichten. Wat homofobie is, dat weet ik. Antisemitische berichten zijn mij echter compleet nieuw. Wat is de betekenis van antisemitisch? Om wat voor berichten gaat het?

3 jaar geleden
in: Taal
5.5K
Amadea
3 jaar geleden
Maar volgens mij zitten er onder de plaatsers van die berichten meer personen die geen levensdoel hebben en zich vervelen dan die werkelijk zo tegen zijn op mensen met een bepaald geloof of een bepaalde geaardheid. Net als hooligans bij voetbalwedstrijden, die zonder reden gewelddadig worden.
Z512099
3 jaar geleden
Maar dat staat toch in het woordenboek?

Het beste antwoord

Antisemitisme betekent Jodenhaat.

Bron: Waarom heet Jodenhaat ‘antisemitisme’?
‘Antisemitisme’ betekent ‘Jodenhaat’. Maar het woorddeel ‘semitisme’ wordt soms onterecht in verband gebracht met andere volkeren dan Joden, waaronder Arabieren. Dit levert wel eens verwarring op, en zelfs de misvatting antisemitisme een vorm van racisme is tegen Joden én Arabieren gericht.
Deze pagina geeft een beknopte uitleg over de herkomst en betekenis van het woord.

Waar komt de term ‘antisemitisme’ vandaan?

‘Antisemitisme’ is een vijandig, op vooroordelen gebaseerd beeld van Joden.

‘Semitisch’ is een begrip dat verwijst naar een talengroep. Onder andere het Arabisch, Hebreeuws en Maltees zijn Semitische talen.

Als het woord alleen een letterlijke betekenis had, zou ‘antisemitisme’ dus betekenen ‘vijandigheid jegens Semitische talen’. Maar zoals vaak het geval met woorden, nemen ze een andere betekenis aan dan de letterlijke. Dat is ook het geval met ‘antisemitisme’, dat in de loop van de 19e eeuw het meest gangbare woord is geworden voor wat tot dan ‘Jodenhaat’ of ‘anti-Judaïsme’ heette.

Meer uitleg in de bron.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Antisemitisme is haat tegenover joden. Dus antisemitische berichten geven uiting van haat tegenover joden.
Zie hier meer uitleg.
https://antisemitisme.nu/wat-antisemitisme
Toegevoegd op 23 november 2020 15:01: tekst