Welke persoonsvorm (in het meervoud of het enkelvoud) hoort bij u?

Ik wil bijvoorbeeld tegen twee oude mensen zeggen dat ze me altijd kunnen bellen. Wat is een correcte zin?
U kunt me altijd bellen.
U kunnen me altijd bellen.

3 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zou kiezen voor de zin:
Jullie mogen mij altijd bellen.
Met het woord mogen geef je aan, dat je meer open staat om te helpen.
Wouter2011
3 jaar geleden
@Elder161 Dank!

Antwoorden (2)

U kunt me altijd bellen. Je kunt wel zeggen - als het bijv. om vrienden gaat - jullie kunnen me altijd bellen.
Ook als je op goede voet staat met oudere mensen kun je soms het woord jullie gebruiken. Het hangt er er vanaf hoe jullie relatie is. Maar zelf prefereer ik het woordje u.
Dit laatste stukje slaat niet zozeer op je vraag maar is als aanvulling bedoeld.
Toegevoegd op 30 oktober 2020 18:06: tekst
3 jaar geleden
Wouter2011
3 jaar geleden
@Pieterke Dank!
De correcte zin is: U kunt me altijd bellen.
" U " is een beleefdheids-vorm en kan zowel enkelvoud als meervoud zijn.
Men gebruikt veelal " U " bij ouderen, vreemden en bazen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wouter2011
3 jaar geleden
@Quintin Dank!