Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (4)

Ja, het is één woord.
Het werkwoord is vastsolderen. Alleen in sommige zinnen worden de delen "vast" en "solderen" los van elkaar geschreven door de woordvolgorde in de zin.
Zo is het "Ik heb dit vastgesoldeerd". Maar je zegt "Ik soldeer dit vast".
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Ja, dat is correct. Zie maar bij de uitleg op http://ans.ruhosting.nl/e-ans/02/03/02/07/body.html: leenwoorden met een Nederlands voorvoegsel worden als samengestelde woorden beschouwd en daarom zijn de volgende voltooide deelwoorden goed: uitgebalanceerd en vastgesoldeerd.
(Lees meer...)
Amadea
3 jaar geleden
Vastgesoldeerd is een niet bestaand woord. Het werkwoord vastsolderen bestaat niet.
Als vastgesoldeerd wel zou bestaan is het één woord - zonder spatie.
Het woord vastsolderen bestaat niet omdat het dubbelop is: solderen is vastmaken. Letterlijk betekent solderen: metaal aaneenhechten.
Vastsolderen betekent: iets vastmaken dat al is vastgemaakt.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Ven Dale geeft:
Geen resultaat voor 'vastgesoldeerd'
Solderen is een techniek om iets vast te maken. Je kunt hooguit de combinatie gebruiken met de zin:
Ik heb het al vast gesoldeerd, maar dan met de betekenis dat je er (al) vast aan begonnen bent.
Eigenlijk is vastgesoldeerd een soort pleonasme.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Het aantal woorden dat je kan vinden via de gratis Van Dale is maar beperkt. Er kunnen dus meer woorden bestaan dan die website aangeeft. Verder is voor zover ik weet 'alvast' in de betekenis van 'reeds' een aaneengesloten woord.
SentWierda
3 jaar geleden
Eens met Antoni: op deze manier kun je niet verwijzen naar Van Dale. De website stelt niet veel voor - en dat staat ook op de website: "bevat een beperkt aantal woorden".

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding