Ja, het is één woord.
Het werkwoord is vastsolderen. Alleen in sommige zinnen worden de delen "vast" en "solderen" los van elkaar geschreven door de woordvolgorde in de zin.
Zo is het "Ik heb dit vastgesoldeerd". Maar je zegt "Ik soldeer dit vast".
3 jaar geleden
Ja, dat is correct. Zie maar bij de uitleg op http://ans.ruhosting.nl/e-ans/02/03/02/07/body.html: leenwoorden met een Nederlands voorvoegsel worden als samengestelde woorden beschouwd en daarom zijn de volgende voltooide deelwoorden goed: uitgebalanceerd en vastgesoldeerd.
Amadea
3 jaar geleden
Vastgesoldeerd is een niet bestaand woord. Het werkwoord vastsolderen bestaat niet.
Als vastgesoldeerd wel zou bestaan is het één woord - zonder spatie.
Het woord vastsolderen bestaat niet omdat het dubbelop is: solderen is vastmaken. Letterlijk betekent solderen: metaal aaneenhechten.
Vastsolderen betekent: iets vastmaken dat al is vastgemaakt.
3 jaar geleden
Ven Dale geeft:
Geen resultaat voor 'vastgesoldeerd'
Solderen is een techniek om iets vast te maken. Je kunt hooguit de combinatie gebruiken met de zin:
Ik heb het al vast gesoldeerd, maar dan met de betekenis dat je er (al) vast aan begonnen bent.
Eigenlijk is vastgesoldeerd een soort pleonasme.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Het aantal woorden dat je kan vinden via de gratis Van Dale is maar beperkt. Er kunnen dus meer woorden bestaan dan die website aangeeft. Verder is voor zover ik weet 'alvast' in de betekenis van 'reeds' een aaneengesloten woord.
SentWierda
3 jaar geleden
Eens met Antoni: op deze manier kun je niet verwijzen naar Van Dale. De website stelt niet veel voor - en dat staat ook op de website: "bevat een beperkt aantal woorden".