Waarom zou een term juist zijn als die in Van Dale staat?

Van Dale geeft m.i. slechts aan welke betekenis een volksdeel aan een omschrijving geeft. Dikwijls zie ik Van Dale aangehaald als norm Nederlands/geen Nederlands. Volgens mij kun je dat stellen als regel voor spelletjes als Scrabble en een quiz. Volgens mij heeft een woordenboek ook de functie niet geheel correcte termen uit te leggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (2)

Een taal leeft, dat klopt. Daarom wordt ook regelmatig een woordenboek aangepast aan de nieuw ontstane uitdrukkingen en taalgebruik.

Van Dale's woordenboek is niet de norm, de norm is de taal zelf. En omdat de taal zelf continu in beweging is, is het bijna ondoenlijk om de grens tussen fout en goed helder te trekken.

Dus een term, als die in Van Dale's woordenboek staat, is niet per definitie juist of onjuist. Maar er is wel een grote waarschijnlijkheid dat de omschrijving en betekenis die in Van Dale staat juist is.
itsme
13 jaar geleden
De Van Dale is de wettelijk vastgelegde standaard voor overheid en onderwijs. Ga je bij het Rijk werken, dan is de Van Dale het woordenboek dat gebruikt wordt.

Wellicht dat dit de oorzaak is dat de Van Dale gezien wordt als norm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruiken ze daar niet het Groene Boekje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het groene boekje is voor de spelling, maar da's ook van Van Dale.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat er vrijwel geen definities zijn opgenomen in de woordenlijst (Groene Boekje) weet ik, maar ik dacht dat het in deze vraag ook meer over de juiste spelling en grammatica ging, hoewel dat slechts een interpretatie mijnerzijds is. De woordenlijst is overigens wettelijk gezien de bron voor de juiste spelling bij de overheid, deze wordt echter samengesteld en uitgegeven door de Nederlandse Taalunie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Taalunie . Voorzover ik weet heeft die niet direct iets met Van Dale te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geldt dat niet alleen voor de spelling?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Martijn, het kan zijn dat ik uitgaves van het Groene Boekje gewend ben van dezelfde uitgever als de Van Dale, dat ik daardoor wat dingen door elkaar haal. Theo - nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen SNE, daar was ik niet mee bekend, zo steek je toch nog altijd wat op hier op de site.