Wat is het verschil tussen eenzaamheid en alleen zijn?

Sommige vrienden zeggen weleens dat ze last hebben van eenzaamheid sinds de pandemie; ze zijn veel alleen. Maar is eenzaamheid hetzelfde als alleen zijn?

3 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (2)

Daar kan weldegelijk een verschil in zitten. Alleen zijn is een fysieke toestand, er is niemand anders in je omgeving aanwezig. Eenzaamheid is een mentale toestand, zelfs met honderd man om je heen kan je nog eenzaam zijn wanneer zij bijvoorbeeld niet aan jouw emotionele behoeftes kunnen voldoen. Sommige mensen kunnen heel goed alleen zijn zonder een gevoel van eenzaamheid te hebben.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eenzaamheid is een negatief gevoel. Dat negatieve gevoel kan tijdelijk of langdurig/blijvend zijn en je hele leven gaan beheersen. Je kunt er aan werken het om te buigen in een gevoel dat niet meteen en niet altijd als negatief wordt ervaren.
Alleen zijn is de levenssituatie waarin je verkeert. Alleen zijn kan zowel positief als negatief worden ervaren. Belangrijk is dat de positieve ervaring de overhand heeft. Ook daar kun je aan werken, door bijvoorbeeld het aantal sociale contacten te vergroten, meer onder de mensen te komen.
Voor wie meer wil lezen over eenzaamheid: twee boekentips.
Deze maand verschijnt een boek over eenzaamheid: "De eenzaamheidsparadox" van Jeannete Rijks. Zij is dé Nederlandse eenzaamheidsexpert. Uitg. Gompel&Svacina BV. ISBN 978 9463 712385.
Deze maand is in Vlaanderen verschenen: "Vereenzaming in coronatijden" van psychiater Jan Raes. Uitg.Lannoo. EAN 978 9401 470149.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Correctie. Het boek van Jan Raes gaat over vereenzaming in coronatijden en is getiteld: Samen Lezen.
"Meer en meer vereenzaming in coronatijden" staat boven het persbericht over dit boek.
SentWierda
3 jaar geleden
Dank voor de min. Maar wat is de reden?