Waar komt de naam hunebedden vandaan?

We wilden heel misschien een dagje naar Drenthe om de hunebedden te bezoeken. Even weg van alle hectiek. Maar waar danken hunebedden hun naam aan?

3 jaar geleden
in: Taal
2.7K
erotisi
3 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hunebed

Antwoorden (3)

Een mogelijke verklaring is op verschillende manieren gegeven:
1. Het 1ste lid zou het woord henne ‘dood’ zijn, vgl. hennekleed ‘lijkwade’ en mnl. henbedde ‘doodsbed’
2. Omdat allerlei voor- en vroeghistorische (vooral romeinse) bouwwerken naar de Hūnen zijn genoemd: in Nederland Hunen- of Hunnenschans, Hunerborg; in Duitsland talrijke voorbeelden van Hünenburg, Hünenring.
3. Er is een woord Hūnaland in ngerm. bronnen, waarmee Saksen aangeduid werd, zelfs meer bepaald Westfalen. Daar de naam hunebed in Drente voorkomt en de Hunenschans uit de jonge steentijd stamt en tot de 13de eeuw in gebruik bleef, ligt het voor de hand aan te nemen, dat er een overlevering bestond, die deze monumenten uit de oudheid aan dit volk der Hūnen of Saksen toeschreef.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. Wellicht heb je het zelf ook gevonden:
https://npofocus.nl/artikel/7576/wat-zijn-hunebedden
Onder het kopje "Waar komt de naam hunebed vandaan?" staat in de laatste zin iets opmerkelijks. Ik citeer: "Een andere verklaring gaat terug op een (ook onwaar) verhaal dat hunebedden zouden zijn gebouwd door een Saksisch volk, de Hunen."
Denk jij ook: hoezo onwaar?
SimonV
3 jaar geleden
Ja. Al kan niemand bewijzen dat het zo is. Het zijn allemaal mogelijke verklaringen.
Volgens het Etymologisch woordenboek Van Dale:
"De verklaring is nog nimmer overtuigend gelukt; mogelijk naar de Huni genoemd, die Beda in zijn kroniek (8e eeuw) samen met Angelen en Saksen vermeldt en die uit Noord-Duitsland afkomstig moeten zijn."
In oude woordenboeken worden de Hunen/Huni ook wel Fenen/Feni genoemd.
De hunebedbouwers (3450 tot 3250 voor Chr.; de trechterbekercultuur) woonden in het huidige Nederland vooral in Drenthe met enkele uitlopers/hunebedden in Groningen, Friesland en Overijssel. Hun woongebied liep door tot in het oosten van Duitsland, plus Denemarken en Zuid-Zweden..
Behalve in hunebedden begroeven de trechterbekermensen de doden ook in grafvelden. Hun grootste grafveld werd in 2015 ontdekt oostelijk van Dalfsen (Overijssel). In Jutland (Denemarken) is een trechterbekerdorp gevonden.
3 jaar geleden
Ben in Drenthe geboren en heb mee gekregen dat Hunne betekent van Hun hier mee wordt de overleden bedoeld, en Bed is altijd een bed geweest, om te liggen een rustplaats dat is wat ik mee heb gekregen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Verklaring 1 dus bij mijn antwoord.
SentWierda
3 jaar geleden
Is een plausibele verklaring. Ik heb er niet eerder van gehoord of misschien ook wel maar dan heb ik het niet "opgeslagen".
Ook ik ben geboren en getogen te midden van hunebedden: in het westen, zuiden en oosten.