Wat is de betekenis van varifocale glazen?

Bijna elke dag hoor ik de reclame waarin ze zeggen: 'ook op varifocale glazen'. Wat bedoelen ze daarmee? Wat zijn varifocale glazen?

3 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Antwoorden (2)

Als je met een bril met varifocale glazen recht vooruit kijkt, kan je (beter) in de verte kijken. Kijk je naar beneden, dan kan je er (beter) mee lezen, dus dichtbij kijken. De FOCus van de glazen is dus geVARIeerd, vandaar de naam VARIFOCaal.

De overgang in het glas van de ene focus naar de andere zou geleidelijk moeten zijn, maar sommige mensen kunnen er niet aan wennen.
Antoni
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Die mensen hebben liever een bifocale bril, 2 duidelijk omlijnde focussen dus :)
Normaal heeft een lens (brillenglas) een vast brandpuntsafstand. Is de bril positief (+), dan is de lens convergerend en werkt als een vergrootglas (ofwel als een brandglas). Is de bril negatief, dan is de les divergerend en wordt alles verkleind.
Mensen die bijziend (niet goed op afstand kunnen zien) zijn krijgen een negatieve bril, mensen die verziend zijn (niet goed dichtbij kunnen zien en lezen) krijgen een positieve bril.
Bijziende mensen met een sterk negatieve bril (sterk verkleinend) krijgen problemen met lezen, omdat alles TE klein is. Dit wordt tegenwoordig in ÉÉN glas bereikt door een verloop te maken van een sterk negatief brandpunt (recht vooruit kijkend) naar een minder negatief of zelfs positief brandpunt (naar onder kijkend op leesafstand. Dit verloop in variabele brandpunten (focussen) heet dan Varifocus.
De echte varifocus kijkt voor de brildrager het meest rustig (beter dan b.v. multifocaal), maar wel een stuk duurder. Varifocaal wordt wel heel vaak verward met multifocaal)