Is deze zin correct: 'Ik heb de brief getypt op de computer van mezelf'?

En dan natuurlijk met name om het woord 'mezelf'.

3 jaar geleden
in: Taal
1.5K
LeonardN
3 jaar geleden
@erotisi
Gaat het je om het woord "mezelf"? Dat is correct. Persoonlijk komt de volledige zin me wat krom over. Ik zou schrijven:
'Ik heb de brief getypt op mijn eigen computer'
Wellicht misschien:
'Ik heb de brief getypt op de computer die van mezelf/mijzelf is' Misschien is het onwennigheid eerder dan incorrectheid, maar voor mij komt de door jou opgegeven zin wat "volks" over.
Hoorde/las je de zin, en wil je weten of dat wel klopt? Of wil je de zin gaan gebruiken en vraag je om advies?
Als dat laatste het geval is zou ik zeker 'Ik heb de brief getypt op mijn eigen computer' overwegen.
erotisi
3 jaar geleden
ja dat klopt leonard. Het is eerder spreektaal mss. Ik hoorde dus deze zin en wilde inderdaad weten of deze klopt. Ik begrijp dan ook dat de zin beter geschreven kan worden.
Ik was alleen verward doordat me computer niet correct is maar de computer van mezelf dan weer wel.....blijkbaar.
LeonardN
3 jaar geleden
"Ik was alleen verward doordat me computer niet correct is maar de computer van mezelf dan weer wel.....blijkbaar." Me is inderdaad incorrect voor mijn, de gereduceerde vorm daarvan is namelijk m'n
Me is wel correct als gereduceerde vorm voor mij.
Dat maakt mij/me niet uit.
Aangezien me correct is in als gereduceerde vorm van mij, is het ook niet zo vreemd dat mezelf de correcte gereduceerde vorm is van mijzelf.

Antwoorden (2)

Ja, is beiden correct.
Voor de zelf-vorm van het wederkerend voornaamwoord van de eerste persoon enkelvoud kunnen we zowel de gereduceerde vorm mezelf als de volle vorm mijzelf gebruiken. Mezelf is de gewone vorm. Mijzelf legt extra klemtoon.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hij is correct. Een andere zin indeling zou beter klinken; "Ik heb de brief op mijn eigen computer getypt."