Is het bereid of bereidt?

Is het 'je bereidt je voor' of 'je bereid je voor'? En hoe zit het met dan met u? Is 'bereid u voor' de goede spelling?

3 jaar geleden
in: Taal
126.7K
criseyde
3 jaar geleden
Als je twijfelt, gebruik dan bijv. het woord werken, dan hoor je het namelijk wel: je werkT je voor; werK u voor (gebiedende wijs).

Antwoorden (1)

'Je bereidt je voor' is correct, en 'Bereid u voor' is correct.

De persoonsvorm van de tweede persoon enkelvoud tegenwoordige tijd ('je') eindigt altijd op een t, behalve bij uitzonderingen. Een uitzondering is bijvoorbeeld 'Je mag'. Ook als het onderwerp achter de persoonsvorm staat, komt er geen t. Voorbeeld: 'Bereid je je voor?'

'Bereid' in 'Bereid u voor' is een gebiedende wijs. Een gebiedende wijs geeft de toehoorder een opdracht, en is taalkundig altijd zo kort mogelijk.
Antoni