Waar komt de term Bla-Bla vandaan?

in voornamelijk strips zie je iemand ¨bla-bla¨ zeggen om onduidelijke uitgesproken tekst af te korten, die bijvoorbeeld toch niet belangrijk is, of om te spotten met dezelfde reden als iemand wat zegt. Waar komt dit vandaan ?

3 jaar geleden
in: Taal
3.9K
SentWierda
3 jaar geleden
Eenzelfde vraag is gesteld op 4 juni 2009: Waar komt de uitdrukking "bla bla" vandaan?
Met drie antwoorden, met nauwelijks informatie.

Antwoorden (2)

In het oude Griekenland was de term ‘bar bar bar’. Ontleend aan dezelfde wortel als barbaar, implicerend dat de woorden betekenisloze geluiden waren.
The Oxford English Dictionary schrijft het eerste gedocumenteerde gebruik van ‘blah’ toe aan de Amerikaanse journalist Howard Vincent O'Brien, in zijn memoires uit 1918: “Wine, Women & War”.
Het is mogelijk ook gerelateerd aan het Franse blaguer (snoeven).
SimonV
3 jaar geleden
Het Nederlandse woord blabla is van recente datum: na 1950. Afkomstig uit het Frans.
In het Frans betekent blabla of bla-bla-bla: geklets, gezwam. Blablater = leuteren, zwammen. Il blablate à longueur de journée = hij leutert de hele dag door.
Mogelijk is blabla ontleend aan het Franse woord blaguer = snoeven. In het Frans betekent blague sinds de 19de eeuw: belachelijk verhaal. Raconter des blagues = kletspraat verkopen.
In het Nederduits heeft blagen de betekenis: zich opblazen.
Blablafiguur = iemand die veel omhaal van woorden gebruikt om weinig te zeggen.
Bronnen:: Van Dale; Prisma woordenboek Frans-Nederlands; Etymologisch woordenboek Van Dale.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
“Mogelijk is blabla ontleend aan het Franse woord blaguer = snoeven.”: had ik al gezegd…
SentWierda
3 jaar geleden
Mijn antwoord is gewijd aan de Franse oorsprong, zoals expliciet door Van Dale wordt vermeld. Met diverse Franstalige voorbeelden.
Overigens: de Van Dale van 1956 vermeldt nog niet blabla, Pas rond 1960 is het blabla algemeen geworden.
SimonV
3 jaar geleden
De vraag is niet wanneer we blabla zijn gaan gebruiken in Nederland. De vraag is waar het woord vandaan komt.
Mijn eerste antwoord was ook uit Frankrijk, daar werd het gebruikt sinds 1945. Toen ontdekte ik dat het woord veel eerder ontstaan is, de Engelsen gebruikten het al in 1918, en de Grieken al veel eerder. Steeds als onomatopee voor betekenisloze geluiden.
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. Het is giswerk.
Van Dale meldt de Franse oorsprong en dat het woord in Nederland in gebruik is na 1950. Volgens Delpher wordt het op grotere schaal gebruikt sinds 1961: toen verscheen in het veelgelezen Nieuwsblad van het Noorden de strip "Panda en de grotbokser". De grotbokser heet Blabla.
In 1955 was "blabla" een nieuwe politieke leuze in Frankrijk (Het Parool 29-12-1955). In 1957 trad het cabaret "Blabla" op in Amsterdam (Het Parool eind oktober).
Vaststaat ook (volgens Delpher) dat "blabla" al in de jaren dertig (1930-1939) veel werd gebruikt in Ned. Indië. Indische Nederlanders komt dit woord bekend voor, evenals bijvoorbeeld een woord als "slof-slof-gangetje" voor iets wat heel langzaam gaat.