Waarom praten Amerikanen met een Amerikaans accent en Engelsen niet?

Aangezien ze kolonisten zijn vanuit Engeland hoe is het dan zo gekomen dat ze een totaal ander accent hebben?

3 jaar geleden
in: Taal
3K
Amadea
3 jaar geleden
Omdat Engelsen nou eenmaal Engels praten en Amerikanen praten Amerikaans.
Erna55
3 jaar geleden
Zo kun je ook vragen waarom Groningers met een gronings accent praten en limburgers met een limburgs accent....
LeonardN
3 jaar geleden
Leuk om te zien, Amerikanen die nog vrij dicht bij het Engelse accent zitten:
https://www.youtube.com/watch?v=NxVOIj7mvWI
Z512099
3 jaar geleden
@Amadea en Erna, wat is er nu zo verkeerd aan deze vraag?
SentWierda
3 jaar geleden
@Z512099. Wat is een Engels accent? Er zijn tientalen Engelse accenten.
Deze vraag is zo merkwaardig (verkeerd) omdat zelfs in een klein land als Nederland al tientallen verschillende accenten worden gesproken. In Engeland -dus- ook en dan hebben we het nog niet eens over Schotland, Wales, Ierland.
En met welk specifiek accent uit Engeland zouden Amerikanen dan moeten spreken? Amerikaans wijkt behoorlijk af van Engels. Zoals Nederlands afwijkt van Vlaams of zoals Nederlands/Vlaams afwijkt van Afrikaans.
Het is dan ook aan te raden eerst typisch Amerikaanse woorden te leren voordat je naar de VS gaat (met name "Amerikaanse" getallen en woorden als director en president).
ronron1212
3 jaar geleden
Naast de oorspronkelijke groep Britse kolonisten in de talrijke kolonies van de Atlantische kust, werden andere nationale groepen geïntroduceerd door immigratie. Grote aantallen Afrikanen werden tijdens de trans-Atlantische slavenhandel gedwongen vervoerd onder hopeloze omstandigheden ten behoeve van slavenarbeid, met name op de aanplantingen van het Zuiden. Toen de Verenigde Staten regelingen troffen met het Westen (waaronder sommige vroegere groepen Franse en Spaanse kolonisten), stroomden de immigranten uit Europa massaal het land binnen. Een belangrijke groep waren de Schotten en Ieren. Vlak voor het midden van de 19e eeuw waren de Ierse en Duitse immigranten overheersend. Na de burgeroorlog kwamen de immigranten hoofdzakelijk uit de naties uit Zuid- en Oost-Europa: Italië, Griekenland, Rusland, het deel van Polen dat toen tot Rusland behoorde, en uit Oostenrijk-Hongarije en de Balkan. Tijdens deze periode kwamen er ook grote aantallen immigranten uit China. Tijdens de piekjaren v

Antwoorden (2)

Zo’n drie eeuwen geleden was er nog geen verschil tussen Brits en Amerikaans Engels. In tegenstelling tot wat je zou denken spraken alle Engelsen ooit een accent dat erg lijkt op Amerikaans. Het is voornamelijk het Brits dat is veranderd, schrijft het Vlaamse opinieblad Knack.

Het traditionele Engels, zoals dat in Groot-Brittannië en in de Amerikaanse kolonies werd gesproken, was hoofdzakelijk ‘rhotish’. Rhotische sprekers spreken de ‘r’-klank uit in woorden zoals ‘hard’ en ‘winter’. Deze uitspraak verdween toen de mensen die rijk waren geworden tijdens de industriële revolutie zich wilden onderscheiden van de arbeiders. Vooral in Londen en het zuiden van Engeland leerden zij zichzelf het zogenoemde non-rhotische accent aan.

Dat schrijft John Algeo in ‘The Cambridge History of the English Language’. “De Londense uitspraak werd het voorrecht van een nieuw soort specialisten, namelijk de logopedisten. Zij beslisten over de juiste uitspraak, stelden uitspraakwoordenboeken op en onderwezen de rijken voor veel geld,” aldus Algeo.

Het ietwat pompeuze accent dat de logopedisten ontwikkelden, werd langzaam de standaard en kreeg de naam ‘Received Pronunciation’.
fremar
3 jaar geleden
De meeste Amerikanen zijn helemaal afstammelingen van Engelse kolonisten; dat is slechts een kleine minderheid. Al in de 18e eeuw was de meerderheid niet-Engels; in de19e eeuw waren 'Duitsers' (Duitsland bestaat pas sinds 1870 in zijn huidige vorm) de grootste groep.
Verder ontstaan nieuwe accenten heel makkelijk, zeker op plaatsen waar diverse verschillende groepen met verschillend taalgebruik bij elkaar komen.
Tenslotte is er niet één Amerikaans accent, maar zijn er duidelijke verschillen tussen oa. New Yorks, Southern en Western/Californisch.
Ik bedoel
'De meeste Amerikanen zijn helemaal GEEN afstammelingen van Engelse kolonisten'...