Hoe kan ik bereiken dat een bepaald woord uit het Nederlandse woordenboek verdwijnt?

Ik heb al veel geprobeerd: ik schreef naar het Nederlandse taalinstituut (zowel in België als in Nederland), ik schreef naar de 'Taalstaat' (NPO) en andere radioprogramma's. Maar nergens krijg ik antwoord. Ik vind namelijk dat een bepaald woord ten onrechte wordt gebruikt. Het woord verwijst naar oude religieuze gebruiken over dieren of soms zelfs mensen. Ik vind het onacceptabel hoe dit woord nu wordt gebruikt in de Nederlandse taal, maar ik krijg nergens gehoor. Dus ik ben op zoek naar hulp hierbij. Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken?

Opmerking van moderatie: We hebben deze vraag aangepast en algemeen gemaakt zodat hij kan blijven staan en kennisvermeerderend is. Het is voor het goed beantwoorden van deze vraag niet nodig dat het woord waar het om gaat genoemd is. Door een specifiek woord te noemen ontstond een discussie over het woord zelf, dit kan beter op een forum besproken worden.

3 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Ritsuka
3 jaar geleden
Dat jij iets niet vind kunnen is geen reden om het woordenboek aan te passen.
LeonardN
3 jaar geleden
Het is verkeerd- om- denken, een woord verdwijnt niet door het uit allerlei woordenboeken te halen, net zo min als dat mensen een woord gaan gebruiken als je het morgen in het woordenboek zet. Een woordenboek is de afspiegeling van de gebruikte woorden in een taal. Pas als een ander synoniem woord in de mode komt en het oude woord verdrukt over hele lange tijd zal er een mogelijkheid zijn dat een woord "verdwijnt". En als laatste wordt het dan ook een keer niet meer opgenomen in een woordenboek.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2015/10/11-woorden-die-we-gaan-missen-in-de-dikke-van-dale/ Je zal dus een landelijke campagne op moeten zetten, die dan moet slagen en ervoor zorgt dat een heel groot deel dat woord gaat laten vallen voor een ander woord. Dan zal het nog jaren duren voordat niemand meer slachtoffer gebruikt (generaties) als alles al meezit. Maar jij bent waarschijnlijk een van de weinige mensen die zich aan dit woord stoort.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Ik heb even een aanvullende vraag gesteld: https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/683720/beledigende-woorden-woordenboek-geweerd/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Ow... en weer achterhaald... ik was te snel.
erotisi
3 jaar geleden
misschien kun je het woord ook wel ten voordeel gebruiken. Door je eigen leed op te dragen aan God krijg je steun.
LeonardN
3 jaar geleden
@oze Als je refereert aan mijn antwoord, dan moeten we wel inzien dat dat gaat om een paar samenstellingen die in mijn optiek toch al niet veelgebruikt waren (jodenwinst vind ik alleen terug als het gaat om de verwijdering ervan). Niet echt vergelijkbaar met een woord als slachtoffer welke dagelijks voorkomt in allerlei media en spraakgebruik en voor tot nu toe niemand behalve de vrager een probleem lijkt te vormen. Er zijn ook wel mensen die een poging gedaan hebben met het woord "neger", https://www.trouw.nl/nieuws/hoort-neger-thuis-in-het-woordenboek~bcdb9711/ , tevergeefs.
Goeievraagstell
3 jaar geleden
@Leonard
Neger betekent ook simpelweg zwarte, dus daar is sowieso niks mis mee. Het betekent wat het is.
Maar slacht-offer is toch te absurd voor woorden?

Antwoorden (3)

Dat kun je niet (in je eentje) bereiken. Alleen als heel veel mensen het met je eens zouden zijn kun je dat - in een proces van jaren - misschien voor elkaar krijgen. Maar voor nu is het woord een gewoon gegroeid en geaccepteerd taalgebruik.
3 jaar geleden
Allerlei dingen, ook woorden, zijn onderhevig aan evolutie. Betekenissen veranderen of worden voor andere zaken gebruikt. Het woordenboek houdt deze zaken ook bij en maakt de samenstelling aan de hand van het algemeen dagelijks woordgebruik.

Je kan eventueel contact opnemen met het genootschap Onze Taal. Zij zullen dit (naar mijn beste inschatting) niet ondersteunen, maar kunnen je wellicht wel de etymologie uitleggen.

Er is best wel wat informatie te vinden over hoe woorden aan de grote lijst der Nederlandsche Taal worden toe gevoegd (en het overzicht, het groene boekje), maar ik kan maar weinig tot niets vinden over hoe woorden uit de lijst verwijderd worden.

Concluderend kan ik daardoor zeggen dat het niet te bereiken is om een woord uit het woordenboek te laten verdwijnen omdat:
- het algemeen dagelijks woordgebruik is
- het niet beledigend / discriminerend of mensen op een andere manier benadeeld
- er niet direct een proces vindbaar is om woorden te verwijderen (het zal dus nagenoeg niet gedaan worden).
3 jaar geleden
Dit is niet te bereiken want het is strijdig met het bestaansrecht van woordenboeken. Een woordenboek is een boek dat woorden registreert die thans -en ook vroeger- gebruikelijk zijn. Het is niet de bedoeling dat een willekeurige Nederlander of een actiegroep wil bewerkstelligen bepaalde veelgebruikte woorden te verdonkeremanen. Dat gaat heel erg op censuur lijken.