Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Geef je minuten weer als cijfers of schrijf je het volledig uit?

Moet ik het in een tekst hebben over 'vijf minuten' of '5 minuten'?
Voor sommige dingen zijn er allerlei regels, zoals voor temperatuur of jaartallen, maar ik weet niet of dit ook geldt voor tijd.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
6.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Getallen onder de twintig schrijf je doorgaans voluit, dus ook minuten.
Op zich zijn er geen vaste regels voor het schrijven van getallen in cijfers of in letters. Om getallen beter te vergelijken, kun je deze als cijfers schrijven: “Hij kookt eieren in 10 minuten, zij in 5 minuten.”
Daarnaast is het gebruikelijk (maar niet verplicht) om tientallen tot honderd, en honderdtallen tot duizend voluit te schrijven: vijftig minuten, zevenhonderd minuten etc.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 03 juli 2020 10:14: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Ik heb altijd gedacht dat de 'grens' niet bij twintig, maar bij plusminus dertien lag. Na 'twaalf" zou men dus 13, 14, enzovoort kunnen schrijven.
SimonV
3 jaar geleden
De bronnen die ik vind stellen een grens bij twintig. Maar gevoelsmatig zou ik na twaalf misschien ook sneller in cijfers schrijven.
https://onzetaal.nl/taaladvies/getallen-in-letters-of-cijfers
https://www.scribbr.nl/academische-stijlregels/getallen-wel-of-niet-uitschrijven/
kierkegaard47
3 jaar geleden
Ik denk dat het niet zoveel uit maakt vanaf welk getal je cijfers gebruikt, zolang je maar wel consequent bent. Dus niet schrijven: "Hij kookt eieren in tien minuten, zij in 5 minuten."
SentWierda
3 jaar geleden
Zoals SimonV stelt: de grens ligt in principe bij twintig - maar niemand zal erover vallen als je boven twaalf hanteert.
Maar kijk uit voor misverstanden.
Na 02.00 uur zakte de koorts = na 2 uur 's nachts.
Na twee uur zakte de koorts = na twee (lange) uren.
Bron: Schrijfwijzer

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding