Waarom is het DE handdoek en geen HET handdoek?

Het klinkt normaal om te zeggen de handdoek (en dat is ook correct). Echter is het een samenstelling van de woorden hand en doek. Wikipedia zegt het volgende: "Bij samengestelde woorden wordt altijd het lidwoord gebruikt van het grondwoord. Meestal is dit het laatste deel van de samenstelling".
In mijn ogen is het grondwoord van handdoek 'doek'. En aangezien het HET doek is, waarom is het dan geen HET handdoek?

Het is toch ook HET fietsstuur (samenstelling van DE fiets en HET stuur, grondwoord is stuur, dus het lidwoord is HET).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Het beste antwoord

Het woord Doek kan zowel naar de stof zelf verwijzen (het doek) als naar een lap (de doek).
Het zeildoek is de ene, de stofdoek is de andere. In dit geval gaat het om de tweede.