Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is onmiddellijk met twee l's terwijl gemakkelijk maar met één l is?

Ik vraag met al een poos af waarom je het woord onmiddellijk met twee l's schrijft, terwijl woorden zoals gemakkelijk en mogelijk, met maar één l geschreven wordt.

3 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Onmiddellijk wordt met twee l'en geschreven omdat het een afleiding is van het woord middel, dat op een l eindigt, met het achtervoegsel -lijk, dat met een l begint. Die twee l'en worden behouden, omdat volgens het beginsel van de gelijkvormigheid woorden en woorddelen zo veel mogelijk op dezelfde manier moeten worden gespeld. Een vergelijkbaar voorbeeld is adellijk.
onmiddellijk (= on- + middel + -lijk)
adellijk (= adel + -lijk)

De meeste afleidingen op -(e)lijk hebben maar één l, omdat het grondwoord niet op een l eindigt.
gemakkelijk (= gemak + -elijk)
lichamelijk (= lichaam + -elijk)
redelijk (= rede + -lijk)
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Prima antwoord. Niet iedereen zal weten wat adellijk betekent. Behalve 'behorend tot de adel' betekent het ook: wild op het punt om tot bederf over te gaan. Een slagersterm dus.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
mooie uitleg
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar ook in kookvaktaal:
https://onzetaal.nl/taaladvies/adelijk-adellijk/
SentWierda
3 jaar geleden
@JoanDArc. Naar deze uitleg was ik eigenlijk op zoek! Ik wist (uit vroeger tijden) dat adellijk ook met één l mag worden geschreven. Maar geen enkel hedendaags woordenboek/spellinglijst geeft adellijk met één l. Vreemd. Maar ik heb het gevonden in een woordenboek uit 1897. De Koenen vermeldt: adelijk/adellijk, met als betekenis: onfrisch, bedorven. Een - haas.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding