Waarom is onmiddellijk met twee l's terwijl gemakkelijk maar met één l is?

Ik vraag met al een poos af waarom je het woord onmiddellijk met twee l's schrijft, terwijl woorden zoals gemakkelijk en mogelijk, met maar één l geschreven wordt.

3 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Antwoorden (1)

Onmiddellijk wordt met twee l'en geschreven omdat het een afleiding is van het woord middel, dat op een l eindigt, met het achtervoegsel -lijk, dat met een l begint. Die twee l'en worden behouden, omdat volgens het beginsel van de gelijkvormigheid woorden en woorddelen zo veel mogelijk op dezelfde manier moeten worden gespeld. Een vergelijkbaar voorbeeld is adellijk.
onmiddellijk (= on- + middel + -lijk)
adellijk (= adel + -lijk)

De meeste afleidingen op -(e)lijk hebben maar één l, omdat het grondwoord niet op een l eindigt.
gemakkelijk (= gemak + -elijk)
lichamelijk (= lichaam + -elijk)
redelijk (= rede + -lijk)
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Prima antwoord. Niet iedereen zal weten wat adellijk betekent. Behalve 'behorend tot de adel' betekent het ook: wild op het punt om tot bederf over te gaan. Een slagersterm dus.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
mooie uitleg
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar ook in kookvaktaal:
https://onzetaal.nl/taaladvies/adelijk-adellijk/
SentWierda
3 jaar geleden
@JoanDArc. Naar deze uitleg was ik eigenlijk op zoek! Ik wist (uit vroeger tijden) dat adellijk ook met één l mag worden geschreven. Maar geen enkel hedendaags woordenboek/spellinglijst geeft adellijk met één l. Vreemd. Maar ik heb het gevonden in een woordenboek uit 1897. De Koenen vermeldt: adelijk/adellijk, met als betekenis: onfrisch, bedorven. Een - haas.