wanneer en hoe is het latijn een ''dode taal'' geworden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
2.6K
SentWierda
4 jaar geleden
Twee correcties op het antwoord van elder161.
1.Behalve Italiaans, Spaans, Portugees en Frans is er nog een vijfde taal die uit Middeleeuws Latijn is ontstaan: Roemeens.
2.Om nog preciezer te zijn: vier taalgroepen zijn uit het Middeleeuws Latijn ontstaan: de Iberische groep (Spaans + Portugees), de Gallische groep (Frans), de Italiaanse groep (Italiaans) en de Balkangroep (Roemeens).

Antwoorden (1)

Een dode taal is een taal die in het dagelijks leven door niemand meer als voertaal wordt gebruikt, anders gezegd een taal die niemand meer beschouwt als zijn of haar moedertaal, in tegenstelling tot levende talen.
Het Latijn heeft in de loop der eeuwen een hele ontwikkeling meegemaakt. Zo onderscheidt men het Preklassiek Latijn (700 v.Chr), het Klassiek Latijn (200 v.Chr), de Zilveren Latiniteit (ca 100 n.Chr), het Middeleeuws Latijn. Vanuit het Middeleeuws Latijn zijn de Romaanse talen ontstaan (Italiaans, Spaans, Portugees en Frans). Vanaf die tijd werd het klassieke Latijn uiteindelijk een dode taal. Andere dode talen zijn:
Oudgrieks
Gotisch
Oudkerkslavisch
Oudpruisisch
Egyptisch
Eyak
Guanche