Wat is het verschil tussen ethiek en moraal en tussen ethische oordelen en morele oordelen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Antwoorden (1)

De betekenis van deze woorden is vrijwel hetzelfde het betreft de zedenleer. Het verschil is dat moraal afkomstig is uit het latijn en ethiek uit het Grieks
Ethiek heeft namelijk door de eeuwen heen veel verschillende betekenissen. Het woord ethiek is afgeleid van het Griekse woord ethos. Het woord moraal komt van het Romeinse woord 'mos'. Ethiek en moraal betekenen in oorsprong hetzelfde. Met ethiek of moraalwetenschap proberen ze een criteria vast te stellen om te kunnen beoordelen of een handeling als goed of fout kan worden beoordeeld.

Moraal
Door de tijd heen heeft het woord moraal meer betekenis gekregen van het geheel van de geaccepteerde gedragsregels, en ethiek werd gereserveerd voor een nadere bezinning op moraal; 'moraalleer'.

Ethiek
Ethiek is de systematische reflectie op de moraal.

Moraal
Moraal is het geheel van opvattingen, beslissingen en handelingen waarmee mensen uitdrukken wat zij goed of behoorlijk vinden.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
- van mij, sorry ik doe het niet zo gauw maar dit antwoord klopt toch echt niet.... Moraal is jouw (of die van een groep of gemeenschap) geheel van normen en waarden. Ethiek gaat een stapje verder. Ethiek is het nadenken over deze moralen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"dit antwoord klopt toch echt niet" is wel iet wat overdreven van mij, want uit de oorsprong betekent het wel hetzelfde, alleen moraal en ethiek hebben in de loop van de jaren toch wel verschillende betekenissen gekregen. Het ligt eraan hoe diep je erop in wil gaan. Maar ik vind, op deze vraag betreft, dat er wel dieper op in gegaan moet worden. Naderhand verwijder ik mijn duimpje omlaag. Excuses.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik geef ook geen min, maar ik vind dat je wel een punt hebt OwO.
Moraal is eigenlijk alle waarden en normen.
Ethiek denk je na over deze waarden en normen, ofwel is de leer van moraal.
Zelf vind ik dit wel een goede link: https://ethiekblog.wordpress.com/2013/08/15/verschil-tussen-ethiek-en-moraal/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@OwO en @Simonsdochter Als ethisch het werkwoord "nadenken over is, zoals jullie beweren en moreel meer het resultaat of de conclusie van dat nadenken is, waarom zeggen we dan: "Dat is ethisch onverantwoord" i.p.v. "Dat is moreel onverantwoord" ? Volgens mij is het meer de gewoonte of situatie waarin we gewend zijn een bepaald woord gebruiken en niet zozeer een werkelijk verschil in betekenis. Plus van mij !
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dan heb je het linkje van simonsdochter zeker niet aangeklikt. nee, het betekent niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@oze, verkeerd taalgebruik.....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Simonsdochter
Met jouw link geeft jij eigenlijk het enige goede en complete antwoord. De omschrijvingen van overeenkomst en verschil zijn daar heel duidelijk aangegeven.
En voor de andere reactanten: (Onder de link van Simonsdochter staat aangegeven)
"Veel mensen gebruiken de termen “ethiek” en “moraal” door elkaar. Ze denken dat “ethiek” en “moraal” hetzelfde betekenen. Dat is niet juist."