Wanneer is er onderscheid gemaakt in kleine en grote letter en bij welk schrift gebeurde dit het?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
2K

Antwoorden (1)

De grote letters (hoofdletters) bestonden het eerst.
Deze letters worden ook kapitaalletters of bovenkastletters genoemd.
In de antieke tijd werden deze letters al gebruikt.
Eigenlijk wordt het capitalis monumentalis (Romeins schrift in deze tijd) vaak als voorbeeld gebruikt. Steenkappers gebruikten deze hoofdletters bijvoorbeeld op zuilen.

Lange tijd werden alleen grote letters gebruikt.
Deze letters lazen niet prettig. Je kunt ze niet aan elkaar vast schrijven.

Pas in de tweede tot vierde eeuw traden er grote veranderingen op in het schrift.
Toen ontstond ook het minuskelcursief, ofwel de bestaande kleine letters.
Een ander woord voor minuskels is onderkastletters.
Door deze letters konden woorden aan elkaar geschreven worden en hoefde men niet meer elk woord op te bouwen uit hoofdletters.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Duidelijk, dit wist ik niet!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jammer dat jouw antwoord weg is, want dat vertelde wel duidelijk het ontstaan van de grote letter in de antieke tijd ;-).
Bedankt!
SimonV
4 jaar geleden
Ik zat helaas wel onzin te verkopen, omdat ik de vraag niet goed gelezen had.
Hier nog de bron:
http://nl.wikisage.org/wiki/Kapitaal_(typografie)
https://en.wikipedia.org/wiki/Phoenician_alphabet
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nou onzin, eigenlijk gaf je antwoord op de hoofdletter.....
Was toch een deel van de vraag ;-))))