Waarom spreken Nederlanders de a in plannen uit als e en in plan als a?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
5K
Pieterke
4 jaar geleden
Het woord plannen is uit het Engels afkomstig en wordt nog niet zo heel lang in het Nederlands gebruikt terwijl het woord plan voor zover ik weet gewoon van oorsprong een Nederlands woord is.
LeonardN
4 jaar geleden
Hoewel mijn ratio zegt dat plannen* als plAnnen* uitspreken op zich logischer zou zijn, zou ik het persoonlijk nooit zo uitspreken aangezien ik dan het idee zou hebben dat ik dan als Belg aangezien zou worden.
(Als we het hebben over het werkwoord)
Ik heb dat geplAnd komt zelfs komisch over, alsof ik een plant in de tuin heb geduwd.

Antwoorden (3)

In onze taal worden steeds meer woorden ver-Engelst en zo ook de uitspraak van het woord plannen. Plannen betekent gewoon PLANNEN MAKEN Toevallig wordt ons Nederlandse woord Plan hetzelfde geschreven als het Engelse woord en dan tegenwoordig ook op zijn Engels uitgesproken.
In de Van Dale wordt het gewoon op zijn Nederlands gedaan:
plan (de; m; meervoud: plannen, plans; verkleinwoord: plannetje)
1 plattegrond
2 plan (het; o; meervoud: plannen; verkleinwoord: plannetje)
3 opzet of voornemen; = idee: plannen smeden maken; je plan trekken (a) bedenken wat je wilt; (b) je gang gaan; (c) (België) je kunnen behelpen; plan B alternatief plan voor als het oorspronkelijke niet doorgaat
4 niveau: iets op een hoger plan brengen
plan·nen (plande, heeft gepland)
1 (de organisatie van) werkzaamheden voorbereiden; een plan opzetten
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"In de Van Dale wordt het gewoon op zijn Nederlands gedaan:"
Die volg ik nog even niet. Nergens wordt iets in die tekst die je hebt gekopieerd iets gezegd over de uitspraak. 4 niveau: iets op een hoger plan brengen
plan·nen (plande, heeft gepland) Ik lees: 4 niveau: iets op een hoger plAn brengen
plEn·nen (plEnde, heeft geplEnd)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Leonard
Als je alle voorbeelden van VanDale doorleest zie je dat het duidelijk is wat de uitspraak oet zijn. Wat denk je ban PLAN en PLANNETJE?
LeonardN
4 jaar geleden
"Wat denk je ban PLAN en PLANNETJE?"
plAn en plAnnetje
Maar dat zorgt er dan niet voor dat ik bij 4. geplAnd ga zeggen. Je conclusie kan je dus niet halen uit de VanDale.
Ik zeg niet dat je antwoord in zijn geheel niet klopt, maar het "argument VanDale" is niet volgend.
nounka
4 jaar geleden
PlAn
PlAnnen
PlAnnetje In onze taal is er veel verengelsing. Dat is waar maar de A naar een E is toch vooral voor het noorderlijk deel. Dat is de vraag eerder ( interpreteerde ik toch ). Waarom jullie wel en wij niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
Als je persé wilt ver-Engelsen is dat jouw probleem en van veel mensen die vooral commercieel, dus zogenaamd internationaal willen denken. Ik ben misschien een taalpurist en erger me aan al dat Engels en Amerikaans gedoe. Ik houd van mijn taal en probeer die zuiver te houden. Ik houd van een evenement (en dus niet van een event) en de uitverkoop is voor mij plezieriger dan aan sale.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik wil niks, ik probeer enkel te zeggen dat je "argument VanDale" geen hout snijdt.
Ik ben ook geen fan van bepaalde verengelsing, maar het lijkt er op dat plEnnen dus meer is als computer (kompjoeter en niet kompuuter).
Een Engels leenwoord dus, niet een woord wat we opeens op zijn Engels uit zijn gaan spreken.
===
Ik kan er niets aan doen dat de juiste uitspraak plenning, plennen en geplend is.
https://www.woorden.org/woord/planning
https://www.woorden.org/woord/plannen
[ˈplɛnɪŋ] als je de link opent zie je dat de fonetische "e" een "e" is zoals in pret. (even over de E hooveren, ehhh, zweven met je muis)
Had ik de taalregels bepaald hadden we ook plAnning gezegd.
Het werkwoord plannen betekent 'een planning maken'. Planning komt als woord uit het Engels en word ook in het Nederlands uitgesproken met een 'e' klank in plaats van de 'a'.

Een planning is iets anders dan een plan. Planning gaat over tijd, een plan gaat over de inhoud (eventueel in combinatie met een planning in tijd).

Het werkwoord plannen komt dus niet van het zelfstandig naamwoord plan, maar van planning.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1
Dat betekent dan, dat het woord PLANNEN (spreek uit plennen) geen Nederlands is maar een ver-Nederlandsing en afgeleid van het Engels. Er worden dus twee totaal verschillende PLANNEN door elkaar gehaald.
Amadea
4 jaar geleden
Anders gezegd: het meervoud van het Nederlandse zelfstandige naamwoord plan heeft een andere betekenis dan het werkwoord plannen dat een anglicisme is. In het Nederlands kun je wellicht beter spreken van uitstippelen of regelen.
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161 Wat wordt er dan door elkaar gehaald? Ik plEn mijn data voor alle plAnnen die ik heb.
https://nl.wiktionary.org/wiki/plannen
Luister naar het verschil in werkwoord en meervoud znw. Ik zeg:
Kunnen we een afspraak plEnnen om de verhuizing door te nemen?
Zeg jij:
Kunnen we een afspraak plAnnen om de verhuizing door te nemen? ? Waar kom je dan vandaan? België of het zuiden van het land?
Het woord plan, is een zelfstandig naamwoord afkomstig uit Frankrijk (leenwoord).
Je kunt dit bijvoorbeeld vervangen door het zelfstandig naamwoord: ontwerp.
Het meervoud is ook gewoon plannen, met een A.

Het woord plannen, is een werkwoord afkomstig uit England (leenwoord).
Je kunt dit bijvoorbeeld vervangen door het werkwoord: uitstippelen.

Omdat plan (zelfstandig naamwoord) uit Frankrijk komt en plannen (werkwoord) uit England,
spreek je de klinker bij plan uit als A, en bij plannen uit als E.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
Dat betekent ook, dat als je iets op een hoger PLAN wilt brengen je dat op zijn Frans doet dus iets naar een hoger NIVEAU tillen. En dat heeft dus ook niet met PLENNEN te maken.
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161
Waarom spreek je mij op de plek aan?
Ik heb hier geen reactie geplaatst. Ik leg enkel uit hoe volgens mij het werkwoord plannen uitgesproken dient te worden, of op zijn minst mag worden.
Plannen uitspreken met een E dus plEnnen is een correcte uitspraak.