Waarom wel vaak zonnetje zeggen maar nooit aardetje terwijl de zon ruim honderd maal zo groot is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Antwoorden (1)

Omdat het licht en de warmte van de zon zo aangenaam kan zijn (vooral na dagenlang regenen) dat wij het graag met een verkleinwoord benoemen. Genieten van het zonnetje. In dat opzicht wordt echter nooit over de aarde gesproken, die "doet" op zich niks voor ons. Dus die heeft geen verkleinwoord nodig. Snap je het nu een beetje?
Amadea