Waar zitten de hoofdletters bij Russian Roulette?

De ene site geeft aan dat Russian als enige met een hoofdletter gespeld wordt, maar andere sites geven aan dat beide met een hoofdletter zijn.

4 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Antwoorden (2)

"Russian roulette" of "Russische roulette". Eén hoofdletter voor het eerste woord dus.
“Russian Roulette” volgt niet de Nederlandse conventie.
In het Engels bestaan er verschillende systemen voor het schrijven van titels. Naast het eerste woord van de titel worden doorgaans alle naamwoorden met een hoofdletter geschreven. In sommige systemen worden zelfs alle woorden op lidwoorden en voorzetsels na met een hoofdletter geschreven.
Dit Engelse systeem kan voor Engelse titels in Nederlandse teksten worden overgenomen (de a-zinnen hieronder), maar het is ook mogelijk om de Nederlandse conventie te volgen (de b-zinnen hieronder).
(1a) Een klassieker op de boekenlijst is The Catcher in the Rye.
(1b) Een klassieker op de boekenlijst is The catcher in the rye.
(2a) Extremely Loud and Incredibly Close
(2b) Extremely loud and incredibly close
(3a) Raiders of the Lost Ark
(3b) Raiders of the lost ark
Toegevoegd op 17 januari 2020 13:08: bron
SimonV
4 jaar geleden
Aardrijkskundige namen schrijf je met een hoofdletter. Dat geldt ook voor de samenstellingen en afleidingen van die namen. Aardrijkskundige namen zijn onder andere plaatsnamen, streken, landen, werelddelen, rivieren en gebergten.

Is het een eigennaam of een gewoon zelfstandig naamwoord? Dat bepaalt of je roulette wel of niet met een hoofdletter schrijft. Het is de algemene naam van een bepaald spel, dus een gewoon woord dat je met een kleine letter schrijft. Daarom schrijf je onder andere: Russisch roulette, Pruisisch blauw, Haagse hopjes.
Amadea