Als men afspreekt: Over 1 maand. Is het dan 30, of 31 dagen?

Beste leden,

Iets wat ik mij al vrij lang afvraag. Als je met men afspreekt om bijvoorbeeld iets over 1 maand te doen. Bedoelt men dan 30, of 31 dagen? Of, moeten we dan 4 weken rekenen? Want, een maand is geen 4 weken. Dus kan het maar zo zijn dat een afspraak op een Zondag valt. Wat vaak betekend dat een afspraak niet kan door gaan.

4 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Amadea
4 jaar geleden
Kan ook 28 of 29 dagen zijn, als het om de maand februari gaat. Als je op 6 december zegt "over een maand" dan bedoel je dat het rond 6 januari zal gebeuren.
TomVanA
4 jaar geleden
@Amadea. Maar, dan hebben we het over formeel. Iets waarvan ieder mens uiteindelijk wel snapt dat we dat bedoelen met een maand. Maar, als we hebben over het Nederlandsch Woordenschap. Die bijvoorbeeld de overheid gebruikt bij de communicatie met haar landgenoten. Gebruiken die een formeel ‘1 maand’ (indien het zou voorkomen) of gebruiken zij een vorm van een maand van 31? Mijn vraag is gewoon. Staat er ergens zwart op wit wat wat tijdsduur ‘een maand’ echt heeft? Want; 1 week spreekt voor zich.
Computoon
4 jaar geleden
Een overheidsinstantie spreekt in haar teksten nooit "over een maand". Er wordt altijd een datum gegeven. Of het nou om een boete gaat, een belastingaanslag of een formilier dat op een bepaald moet zijn ontvangen. En als de datum er niet toe doet, wordt een exacte omschrijving gegeven: "Het huisvuil wordt wekelijks op dinsdag opgehaald."
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Soms wordt er wel gesproken over een maand, of vier weken na dagtekening. Maar dan is ht altijd veiliger om een veilige marge aan te houden.

Antwoorden (1)

Als iemand zegt "over een maand" is dat een "ongeveer" tijdsaanduiding. De persoon kan bedoelen: hetzelfde dagnummer als vandaag (de 6e dus) maar dan volgende maand (6 januari dus) maar een dag of twee eerder of later kan ook.

"Binnenkort": is dat een dag, enkele dagen, enkele weken? In ieder geval onbestemder dan "over een maand".

Het is net zo "ongeveer" als het begrip "vannacht". In de zin "vannacht heeft het geregend" gaat het vandaag over de nacht van donderdag op vrijdag. En als ik vandaag zeg: "vannacht gaat het regenen" gaat het over de nacht van vrijdag op zaterdag. Kortom, hetzelfde begrip terwijl wat anders wordt bedoeld maar uit de context moet je de juiste betekenis afleiden.

Taal is geen exacte wetenschap...
Computoon