Is het een compliment als je hauser genoemd wordt?

Iemand werd hauser genoemd en die vraagt zich af als dat als compliment gezien mag worden of juist niet

4 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.encyclo.nl/begrip/Hauser
Thecis
4 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Doogie_Howser,_M.D.
Amadea
4 jaar geleden
Wat wordt ermee bedoeld? Iemand die graag op house-muziek danst? Dus een houser?
LeonardN
4 jaar geleden
Zonder context snappen weinigen wat er nu überhaupt bedoeld is.

Antwoorden (2)

''een veel besproken vondeling'' en ''als boerenknaap gekleed en onbeholpen in zijn manieren''
Naar mijn inzicht is dit niet positief
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Tenzij het verwijst naar Doogie Howser:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Doogie_Howser,_M.D. Vooral wat "oudere" mensen zullen deze serie zich nog wel herinneren. Dan is het juist wel een compliment
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@thecis zou ook gelijk kunnen hebben.
Dat ik u help een omschrijving te vinden van een begrip dat u werd toegenoemd, hoeft u geen duimpje omlaag te doen. U vraagt zelf of dit een compliment is of niet, naar mijn ogen niet. Niet zeiken dus
Amadea
4 jaar geleden
Die link levert niets op, Thecis: wikipedia heeft geen artikel met die naam. Ik heb nog nooit van die naam gehoord. Kan me alleen een arts die House heet voor de geest halen, die inderdaad nogal lomp en bot door zijn vertolker werd neergezet.
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea
Wiki heeft wel een artikel met die naam, maar de fout zit in GV
https://nl.wikipedia.org/wiki/Doogie_Howser,_M.D. .
Je moet nog een punt achter de naam zetten (de laastste punt van Thecis is zwart niet blauw dus geen deel van de URL terwijl dat wel zo moet zijn. Of doe https://www.google.nl/search?client=opera&q=doogie+howser+wiki%5C&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Amadea
4 jaar geleden
Lijkt mij geen plausibele verklaring voor de klank van het woord 'hauser'. Zou er dan niet eerder gezegd worden dat iemand "een Doogie Howser" genoemd wordt? Nee, het moet wat anders betekenen...
Misschien dat het te maken heeft met Kasper Hauser; een Duitse jongen die 200 jaar geleden “opdook” in Nürnberg en zeer vreemd gedrag vertoonde (weinig spraak en motorisch afwijkend). Hij werd gezien als een groot fascinerend raadsel destijds. Vermoedelijk had hij tot dan zijn leven gesleten in een kelder als zeer verwaarloosd kind.
Misschien is een “Hauser” in die zin dan een vreemde, teruggetrokken figuur.