wat is geslachtsblindheid precies?

ik zie deze term net ergens voorkomen, heb het meermalen gegoogled
maar ik zie niks wat ik begrijp eigenlijk.

4 jaar geleden
in: Taal
3.2K
Amadea
4 jaar geleden
Bij mensen of - figuurlijk gezien - bij organisaties?
SingingCoyote13
4 jaar geleden
ik heb geen flauw idee ik zie het net ergens vermeld
via een of andere website en ik wil weten wat het is
maar elke uitleg zowat is al zo ingewikkeld of onduidelijk.
en nu kom jij aanzetten met bij mensen of figuurlijk gezien
organisaties . dus er zijn ook nog verschillende vormen van.
is dit allemaal verwant aan elkaar overigens of staan die
vormen los van elkaar ?
Amadea
4 jaar geleden
Het is wellicht handig te vermelden om welke website of letterlijke tekst het gaat, want dan kunnen we uitleggen wat dáár ermee bedoeld wordt. In basis betekent het begrip dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de seksen.
LeonardN
4 jaar geleden
Zou inderdaad veel toe kunnen voegen, als je even een linkje plaatst. Maar het is iig een woord dat je op meer dan een situatie/object/persoon toe kan passen, met steeds een wat andere betekenis, hoewel het er vaak op neer komt dat men niet (meer) kijkt naar welk geslacht je bent.

Antwoorden (3)

Dat betekent dat je het geslacht van een persoon niet kunt (of wilt) zien/herkennen.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik zie nog even niet in waarom dit antwoord een min krijgt. Het is wat kort verwoord, maar lijkt mij in essentie te kloppen.
Panseksueel: Iemand die panseksueel is voelt zich aangetrokken tot alle geslachten. Panseksuelen voelen zich aangetrokken tot mannen, tot vrouwen, maar ook tot diegenen die buiten de twee standaard geslachten binnen het zogenaamde genderbinaire model vallen. Mensen die panseksueel zijn zijn vaak 'geslachtsblind'; wat wil zeggen dat ze zich aangetrokken voelen tot mensen, waarbij het er niet toe doet wat het geslacht van die mensen is. Iemand die biseksueel is kan zich bijvoorbeeld meer seksueel aangetrokken tot mannen dan tot mensen die niet-binair zijn, en voelt zich misschien helemaal niet aangetrokken tot vrouwen, maar voor iemand die panseksueel is is het geslacht totaal niet relevant bij de vraag tot welk type mensen ze zich aangetrokken voelen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Panseksueel = geslacht blind = gender blind = aangetrokken voelen tot de persoon waarbij het geslacht en seksuele voorkeur niet uitmaakt.
Dus plus
Amadea
4 jaar geleden
De bronvermelding ontbreekt, daar moet staan: https://nl.wikihow.com/Erachter-komen-of-je-homoseksueel-bent
Die term kan op meerdere dingen slaan, dus op een persoon die het niet uitmaakt of zijn partner man of vrouw is, maar ook op een winkel, kleding of beleid waarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende seksen. Een ander woord voor geslachtsblindheid is dan ook wel uniseks. In de huidige maatschappij door de veranderende opinie steeds meer een verschuiving naar geslachtsblindheid. Hoewel dat uiteindelijk bijna altijd een beperking kent in de praktijk.

In een maatschappij die volledig geslachtsblind is zou je geen jongensscholen hebben, geen vrouwenkapper*, geen gescheiden toiletten, geen relaties die je zou bestempelen als homoseksueel of heteroseksueel.
*Nu zijn veel kappers in bepaalde vorm geslachtsblind, zowel mannen als vrouwen komen er, toch zullen vrouwen in de regel een ander kapsel aangeboden worden dan mannen. Als dat niet het geval is, is de kapper als het ware in een verder stadium van geslachtsblindheid.

Geslachtsblindheid kan dus een werkelijk fenomeen zijn, maar is vaker een politieke keuze of beleidsvorming.
===
Een ander woord voor geslachtsblind is genderblind.

https://nl.qwerty.wiki/wiki/Gender-blind

Een sekse-blind (of unisex ) persoon is iemand die zich houdt aan de mensen niet te onderscheiden door het geslacht. Gender blinde mensen over het algemeen voorstander genderneutraliteit in de samenleving, zoals activiteiten en diensten die zonder inachtneming van het geslacht van degenen die deelnemen. Degenen die identificeren als pansexual kan ook verwijzen naar zichzelf als 'gender-blind': echter pansexuality benadrukt geslacht blindheid in seksualiteit .........

(De rest van de bron is ook leeswaardig, het geeft een paar voorbeelden van controversiële problemen waartoe geslacht/gender blindheid toe kan leiden.)