Taalvraag: is het zo dat je bij een 'en' in een zin geen komma nodig hebt?

en hoe weet je precies wanneer je nu een komma nodig hebt?

Toegevoegd na 19 minuten:
Dan nog iets,
hoe zit het met 'maar' wanneer je een zin verlengt met: maar

heb je dan ook geen komma nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

Als je in een zin een opsomming hebt, kun je de 'en' alle keren, met uitzondering van de laatste keer, vervangen voor een komma.
Bijvoorbeeld:
Jan en Piet en opa en oma gingen kamperen.
Of: Jan, Piet, opa en oma gingen kamperen.

'Maar' komt wel na een komma (wordt aanbevolen).
Bijvoorbeeld. De hele familie ging kamperen, maar vader en moeder bleven thuis.

Taalaviesdienst 'onze taal' zegt hier het volgende over:

"In opsommingen is een komma altijd op zijn plaats: 'Zij schrijft artikelen, essays, romans, verhalen en columns.'

"Vóór voegwoorden als hoewel, omdat, zodat, opdat, indien, maar, aangezien en terwijl kan meestal het best een komma worden geplaatst"

Voor meer informatie over het correct plaatsen van de komma: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, het is een stuk duidelijker nu.

Andere antwoorden (5)

Het ligt eraan hoelang je zin is, en hoeveel je erin kwijt wilt.

voorbeeld:

Mijn broer is raadslid, bovendien is hij leraar.
Mijn broer is raadslid en bovendien leraar.

Maar:

Mijn broer is raadslid, leraar en ook nog kippenhouder.

Duidelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk het wel, de komma mag je eigenlijk vaker gebruiken in een zin maar de 'en' zo weinig mogelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het gebeurt ook weldat "en" en een komma na elkaar gebruikt worden. Heb ook geen idee,wanneer dat wel mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ moolkeesje: Dat mag niet. Heel veel mensen doen het toch omdat ze het beter vinden klinken maar het mag officieel niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het antwoord van Escape,wordt m.i. toch aannemelijk gemaakt,dat het wel mag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag een komma achter 'en' gebruiken, wanneer je nog een extra toevoeging binnen de zin zet. bv:
Mijn broer is raadslid en, als de tijd dit toelaat, vliegt hij in zijn sportvliegtuig.
In nevengeschikte zinnen is een komma voor het voegwoord en meestal overbodig, maar niet altijd. Gebruik van de komma is aan te raden in lange zinnen, of als er kans op een verkeerde lezing bestaat.
Een oude schoolregel luidt dat je nooit een komma voor en mag zetten. Die regel is te verklaren: een komma wordt gebruikt wanneer je een pauze hoort, en bij het voegwoord en is meestal geen sprake van zo'n pauze. En brengt een 'geruisloze' verbinding tot stand tussen zinnen of delen van een zin.

De schoolregel gaat dan ook in veel gevallen op. In de volgende zinnen is geen komma nodig:

(1) De ministerraad heeft overlegd en is het eens over een oplossing voor het vraagstuk.

(2) Dit gsm-toestel is zeer voordelig en het abonnement is tijdelijk gratis.

Toch kan in bepaalde gevallen wel een komma voor en geplaatst worden. Over het algemeen is dat het geval als bij het hardop lezen een rust gehoord wordt (bijvoorbeeld in lange nevengeschikte zinnen). Een voorbeeld:

(3) De voorzitter bedankte de aanwezige leden van de vereniging, en maakte tot slot nog een vriendelijke opmerking over het voorspoedige verloop van de vergadering.

Soms voorkomt een komma dat er lees- of interpretatieproblemen ontstaan. Vergelijk:

(4) Het regeringsbeleid verklaart de instabiliteit van het land en de vele interne spanningen komen dan ook niet onverwacht.

(5) Het regeringsbeleid verklaart de instabiliteit van het land, en de vele interne spanningen komen dan ook niet onverwacht.

Als in deze zin een komma ontbreekt, kan de lezer op het verkeerde been worden gezet: bij eerste lezing lijkt en de vele interne spanningen een nevenschikking te vormen met de instabiliteit van het land.

Tot slot is een komma voor en altijd nodig als het eerste deel van een nevenschikking met en eindigt op een bijzin:

(6) De vakbond heeft steun toegezegd aan de havenarbeiders die al in staking waren, en aan de kraanmachinisten die zich bij de acties aansloten.
Bijzonderheid

Er komt in het algemeen geen komma voor en in een opsomming die bestaat uit korte onderdelen. Voorbeelden: Hier verkoopt men sigaretten, sigaren en shag. De afdelingssecretaris leidt vergaderingen, verzorgt het fondsbeheer en houdt de administratie bij. Ook hier geldt echter: zet wel een komma als deze misverstanden voorkomt of het leesgemak vergroot, zoals in Op het festival worden documentaires vertoond uit Oost-Europa, speelfilms van minder bekende regisseurs en cineasten, en korte animatiefilms.
escape
13 jaar geleden
Ja, dat klopt.
wanneer je een -en- kunt gebruiken, (!) maar je doet het niet, (!) kun je een komma gebruiken!
Zo weinig mogelijk komma's maakt een tekst soepel.
Maar teveel woorden, wat verkort kan worden met een komma is aan te raden.
De komma wordt aldus gebruikt om een regel te verkorten door een -en- of een ander voegwoord weg te laten en een komma er voor in de plaats te schrijven.
Soms echter, (!) is het leesbaarder om niet te veel komma's te gebruiken.

tussen ons: Ikzelf ben een goede 'afnemer' van de komma, juist omdat ik wil dat men mijn tekst langzamer leest en alles goed blijft hangen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het tweede stukje van de vraag (aangezien de eerste goed uitgelegd is in het eerste antwoord):

Voor 'maar' moet eigenlijk altijd een komma. Bijvoorbeeld:
"Het gaat waarschijnlijk niet regenen, maar ik neem toch een paraplu mee."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Omdat het woord 'en' een verbinding van 2 zinnen is, volgt geen komma.