schrijf je gele-hesjesprotest of gelehesjesprotest?

ik leerde dat je dit vroeger moest schrijven met een verbindingsstreepje. ook vanwege het verschil tussen een witte koeienstal en een witte-koeienstal. bestaat die regel nog steeds of is die veranderd, En zo ja, wanneer?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Inekez1
5 jaar geleden
De regel is al jaren geleden veranderd. Een stal voor witte koeien is een wittekoeienstal, zonder streepje.
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.spatiegebruik.nl/popup.php?id=3746
Moest gelijk denken aan de rodewijnglazen, die foutief werden geadverteerd als rode wijnglazen.
SentWierda
5 jaar geleden
De vraag gaat over: of spatie of streepje of aaneen. En dan is het antwoord veel lastiger te geven dan op het eerste gezicht lijkt.
Een witte koeienstal (spatie) is heel wat anders dan een wittekoeienstal (aaneen).
In de praktijk is wel of niet een streepje een grote valkuil, zoals broedermoordenaar aantoont (aaneen of met streepje).
Zo is het trombosepatiënt (aaneen) maar aids-patiënt en hiv-patiënt (beide met streepje). Omdat aids en hiv tegelijk woorden en afkortingen zijn.
Een ander voorbeeld. Het is human interest (met spatie) en humaninterestverhaal (met streepje). Op deze wijze kunnen tientallen voorbeelden worden gegeven van woorden die 'variabel' zijn: spatie, streepje en aaneen.
SentWierda
5 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid: het is human interest (spatie) en human-interestverhaal (streepje).
SentWierda
5 jaar geleden
Een streepje wel of niet kan de betekenis van een woord totaal veranderen.
Hilarisch is het voorbeeld in het Trouw Schrijfboek.
Broedermoordenaar: iemand die zijn broer heeft vermoord.
Broeder-moordenaar (met streepje):een broeder (kloosterling) die een moord op zijn geweten heeft.

Het beste antwoord

Een samengesteld woord waarin het eerste deel een woordgroep is van een bijvoeglijk naamwoord (of telwoord) en een zelfstandig naamwoord, wordt vaak een 'drieledige samenstelling' (of 'driedelige samenstelling') genoemd. Zulke samenstellingen worden in de regel ook helemaal aaneengeschreven. Bij klinkerbotsing komt er een streepje.
Enkele voorbeelden: dodehoekongeval, eersteministerportefuille, gelijkekansenbeleid, hoogrisicozwangerschap, lage-energiewoning, langetermijnvisie, plechtigecommuniefeest, socialemediastrategie, socialezekerheidsbeleid, tweedekansonderwijs, vijfeurobiljet, vrije-uitloopeieren, warmedrankenautomaat.
Gelehesjesprotest schrijf je dus aan elkaar vast.
.
Van Dale over de gele hesjes:
Alleen al vanwege de spelling is gelehesjesactie een interessant woord. Het moet – net als gelehesjesprotest en gelehesjesblokkade – zonder spaties of koppeltekens worden gespeld. Het is namelijk een samenstelling van de uitdrukking gele hesjes (een metonymische aanduiding voor straatdemonstranten in gele hesjes, in het Frans gilets jaunes genaamd, kennelijk ook al zijn die hesjes oranje) en actie (respectievelijk protesten blokkade).
SimonV