Waar komt de term "vergeetboek" vandaan?

We kennen allemaal wel de uitdrukking 'in het vergeetboek raken' - maar wat is een 'vergeetboek' eigenlijk? Waar komt de term vandaan?

Volgens de woordenboeken is het een (denkbeeldig) boek waarin je opschrijft wat vergeten mag worden, maar hoewel dit als een rechttoe-rechtaan woordverklaring klinkt, vind ik het niet direct logisch klinken. Waarom zou je opschrijven wat vergeten mag (of moet) worden? Opschrijven is immers doorgaans juist om gegevens tegen vergeten te beschermen.. of is het gewoon van oorsprong een ironisch bedoelde beeldspraak?

Wie kan me meer over de herkomst van deze term vertellen?

5 jaar geleden
in: Taal
2.2K
SimonV
5 jaar geleden
Lijkt me een ironisch bedoelde beeldspraak die iemand eens bedacht heeft.
Receptenboek: boek waarin men recepten noteert. Zo ook:
Vergeetboek: boek waarin men noteert wat vergeten mag worden. Reeds in 1658:
“om dien 1) belachelyken naem te beeter in het vergetelboek te brengen hebben de... “
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Volgens mij gaat het meer over personen (ev/mv) die dergelijke uitlatingen hebben gedaan die niet naar de oppervlakte moeten komen maar daarom ook juist niet vergeten moeten worden... (snap je hem?)!
bamibal
5 jaar geleden
Ik kende hem niet.
Inekez1
5 jaar geleden
"We kennen allemaal wel de uitdrukking 'in het vergeetboek raken'"
Nee, nooit van gehoord.
Ik ken wel de uitdrukking 'in de vergeethoek geraken' of 'in de vergetelheid raken'.
kierkegaard47
5 jaar geleden
@Inekez1, Ik ken ze allebei (en ook vergetelheid trouwens). Moet eerlijk zeggen dat ik 'vergeethoek' eigenlijk logischer zou vinden, maar mijn vraag gaat dus toch echt over 'vergeetboek ' :)

Antwoorden (1)

Het wordt - alleen in uitdrukkingen - al sinds de zeventiende eeuw gebruikt. Toen kwam de term als synoniem voor doofpot en het Zuidnederlandse doodboek op. In overdrachtelijke zin: iets dat gebeurd is wegstoppen door er niet meer over te spreken en er zo geen verdere ruchtbaarheid aan te geven. Het wordt niet letterlijk in een boek opgeschreven noch in een pot met hete kolen gestopt, maar we geven er mee aan dat het voorval vergeten dient te worden.
Amadea