'Fonkelt' nu iets of 'vonkelt' het volgens de officiele Nederlandse spelling?

Een glimmend en schitterend voorwerp of persoon vonkelt dat nu of fonkelt het? Of kan het beide en betekent het dan ook hetzelfde?

5 jaar geleden
in: Taal
5.2K
kierkegaard47
5 jaar geleden
Ik ken zelf alleen fonkelen. Wel zegt het WNT dit erover: VONKELEN
Woordsoort: ww.(intr.,zw.,trans.)
Modern lemma: vonkelen
— FONKELEN —, onz. zw. ww. (tweemaal bedr. aangetroffen, zie onder 2, c en 3, b); ook in 't barg., zie de bet. 4). Laat-mnl. vonkelen (voor het eerst bij V.D. SCHUEREN, Teuth. [1477]; niet bij KIL. en PLANT. [1573]); mnd. vunkeln; laat-mhd. vunkeln; nhd. funkeln. Frequentatief van vonken, of afgeleid van mnl. vonkel, vonk. Men zie voor verdere voorb. ook bij FONKELEN (Dl. III, 4618), een nevenvorm die uitsluitend in overdr. toep. gebezigd wordt. Opvallend is wel, dat het woord in ons materiaal pas voor het eerst verschijnt in het Ned.-Hd. Wdb. [1759], afgezien dan van het barg. waar het klankexpressievere fonkelen in 1563 is geattesteerd; zie de bet. 4). Als dat waar is zou vonkelen dus een verouderde vorm zijn, die bovendien "letterlijker" (vonken schieten) gebruik kon worden dan ons huidige "fonkelen". http://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?actie=article&wdb=
kierkegaard47
5 jaar geleden
sorry , http://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M081589 dus, GV kapte mijn antwoord af.

Antwoorden (3)

Fonkelt.

"Vonkelen" bestaat niet. Als je iets op elektrisch gebied verkeerd aansluit en de spanning inschakelt, gaat het vonken.
Computoon
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Mmm bestaat niet is net een classificatie te hoog gegrepen: In mn zoektocht kwam ik dit tegen
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/vonkelen
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/fonkelen (geopperd wordt dat het van vonken maar ook vonkel afkomstig kan zijn) Fonkelen is Standaardnederlands.
SimonV
5 jaar geleden
Je kunt het zelfs verbuigen:
https://cooljugator.com/nl/vonkelen Fonkelen geeft bij Google wel veel meer hits dan vonkelen. Vonkelen staat niet in de eenvoudige Van Dale op internet. Zelf dacht ik ook dat vonkelen geen goed Nederlands woord was.
Ivana
5 jaar geleden
Computoon, Neem even het Groene Boekje van Van Dale ter hand! In dit geval zit jij fout. :)
(en dat gebeurt jou niet gauw).
Ik heb het nagekeken in het Groene Boekje van Van Dale. Vonkelen staat er in vermeld.
Het Groene Boekje is de leidraad voor goed Nederlands.
Ivana
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Maar wat je niet echt aangeeft is of de betekenis gelijk is of iets vergelijkbaars betekent.
Fonkelen is een gebruikelijk woord. Het betekent: schitteren.
Vonkelen bestaat ook en heeft een iets andere betekenis. Het is een oud Nederlands woord, maar de afgelopen decennia wat uit beeld verdwenen. Het betekent: vonken schieten. Het woord wordt gebruikt in samenhang met m.n. vuurwerk en smederij. Voorbeeld: het vuur vonkelt in de smidse.
Bronnen:
Woordenboek Koenen 1897: pag.285;
Taalkundig handboekje Van Dale 1881: pag. 199.