Heeft het woord: volgens jou, dezelfde betekenis als: jouw mening?

Is het woord: ‘volgens jou’ en ‘jouw mening’ hetzelfde?
Bijv. Als iemand dit zegt: volgens jou is hij knap. Is dit dan iemands mening?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
5K

Antwoorden (2)

Strikt genomen is er een verschil.

"volgens jou" gaat in principe over een feit welke door de ander is aangedragen. (al dan niet terecht) "jouw mening" gaat niet over feiten, maar is vager. Er is ruimte voor discussie. Het is slechts een mening.

Dit gezegd hebbende... in de praktijk wordt dit onderscheid niet zo strikt gemaakt. Het gevolg daarvan is dat je evengoed kan beweren dat het verschil zo miniem is dat het niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er is idd wel een verschil, maar in het geval dat iemand zegt: volgens jou is hij knap en dit is jouw gedachte, niet mijn gedachte. Heeft degene het dan over een feit zoals je zegt die dan door mij is aangedragen of mijn mening door te zeggen ‘volgens jou’?
Amadea
5 jaar geleden
Het is pas een feit als jij zelf zegt dat hij knap is. Want een ander kan wel beweren dat hij volgens jou knap is, maar dat hoeft helemaal niet waar te zijn. Dan is het volgens die ander zo dat het jouw mening is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oke, dus degene die zegt: hij is volgens jou knap, zegt eigenlijk: dat hij knap is is jouw mening en geen feit.
LeonardN
5 jaar geleden
Of iemand knap is of niet is altijd een mening.
Laten we het omdraaien.
"Hij is knap." Is geen feit omdat we "volgens x" hebben weggelaten.
De aarde draait om de zon is een feit.
Ongeacht of we er "volgens x" voor of achter zetten. Dan naar het probleemgeval. "Volgens flatearthers is de aarde plat."
Verkondigen zij nu een mening? Of een feit (en zijn ze daarin onjuist).
Daar wordt het altijd wat lastig. Wat kan je als mening beschouwen en wat niet?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN
Mooi antwoord. Is het dan in het geval van dit gezegde: volgens jou is hij knap. Geen feit, maar een mening? Sommige uitspraken waarin het woord volgens wordt gebruikt is idd de vraag of het een feit is of een mening, maar in het bovenstaand geval wil ik weten of ‘volgens jou’ als mening is gebruikt.
LeonardN
5 jaar geleden
Als je het over dingen hebt als knap of warm of groot is dat altijd een mening. Hoe je het ook verwoord. De zon is groot is een mening.
Als je namelijk iemand bent die veel weet over andere sterren, dan weet je dat de zon een relatief kleine ster is. De zon is X kubieke meter groot is een feit.
-Jan is knap
-Volgens mij is Jan knap
Mening, er is niemand die het feitelijk vast kan stellen. Iedereen kan er iets anders van vinden of denken.
Jan wordt door de helft van de meiden in onze klas knap gevonden; is een feit (of een onjuiste stelling als blijkt dat het maar een kwart is die dat vindt).
Nee. volgens iemand kan betekenen dat hij een mening over iets heeft of dat hij een feit aanhoudt, of een onjuiste stelling aanhoudt.

In het ene geval vind je het (en is het dus je mening), in het andere geval denk je het en komt het wel of niet overeen met de waarheid.

Mening:
Jan is mooi.
Volgens mij is Jan mooi.
Ik vind Jan mooi.
(betekent allemaal het zelfde, ook al lijkt de eerst zin een stelling, jan is mooi is altijd een mening, het is altijd subjectief)

Kloppend denkpatroon:
Volgens mij is de aarde een bol
Feit: De aarde is een bol

Onjuist denkpatroon:
Volgens mij is de aarde een platte schijf
Onjuiste stelling: De aarde is een platte schijf

De laatste twee zijn geen meningen. Het is of een feit of een onjuiste stelling.
Met andere woorden -volgens jou- en -jouw mening- zijn niet altijd het zelfde.
Immers we kunnen moeilijk stellen dat het feit van een bolvormige aarde een mening is.
---
In bepaalde gevallen betekent het dus hetzelfde. In andere gevallen iets anders.
Toegevoegd op 24 oktober 2018 14:35: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Heel duidelijk
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nog 1 vraagje. Als iemand dit zegt: volgens jou is zij mooier. Is dit gezegde dan ook een mening?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bijv: volgens jou heeft zij/hij een mooiere lichaam. Is dit een mening?
LeonardN
5 jaar geleden
Als iedereen er wat anders van kan vinden is het een mening het is subjectief. Mooi(er)/leuk(er)/lekker(der)/groot/klein/warm/koud. (warmer/kouder groter/kleiner niet dat zijn altijd feiten) Als ik iets zeg over iets subjectiefs dan is dat dus een mening. Mooier is altijd een mening.