Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (2)

Sociaal zwakkere personen worden makkelijk verleid tot onverstandige handelingen. Ze komen minder dan anderen op voor hun rechten en zijn makkelijker te overtuigen dan sociaal sterkere personen.

Sommige jongeren lenen hun betaalpas uit aan criminelen. Met zo'n geleende bankpas en pincode kunnen criminelen de bankrekening gebruiken om geld weg te sluizen. Jongeren die zoiets doen, zijn dus meestal sociaal zwakkere personen. Men gebruikt hiervoor wel de benaming "geldezels", die goed aangeeft dat ze iets verkeerds doen.
(Lees meer...)
Antoni
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heeft dit dan betrekking tot het IQ? of tot de beperkte de sociale vaardigheden
Antoni
5 jaar geleden
Het kan op beide betrekking hebben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni, De min is niet van mij, maar ik ben het niet met je eens.
Een geldezel of money mule is een katvanger die zijn of haar bankrekening laat misbruiken voor criminele activiteiten en vaak juist niet een zwakke in de samenleving.
Onze zwakkeren in de samenleving zijn voor het overgrote deel beslist niet crimineel, maar ploeteraars om rond te komen met hun lage inkomsten.
Antoni
5 jaar geleden
Dat zijn, naar mijn idee, sociaal-economisch zwakkeren.
Antoni
5 jaar geleden
Mogelijk wordt de uitdrukking gebruikt in beide betekenissen. In het rapport Nationaal dreigingsbeeld 2017 Georganiseerde criminaliteit staat bijvoorbeeld: "Seksuele uitbuiting wordt steeds vluchtiger en minder zichtbaar en grijpbaar onder invloed van digitale ontwikkelingen, het versluieren van de herkomst van crimineel geld en het subtiele en snelle inlijven van de slachtoffers. Er wordt een verdere toename verwacht van kwetsbare slachtoffers; minderjarigen en sociaal zwakkere jongeren, onder wie licht verstandelijk gehandicapten, zullen vaker worden geworven en uitgebuit. Ook vluchtelingen vormen een kwetsbare groep en door de toestroom van migranten zal het risico op uitbuiting in Nederland onder deze groep nieuwkomers naar verwachting toenemen."
Antoni
5 jaar geleden
Zie pagina 77 van het rapport dat hier te vinden is: https://www.politie.nl/binaries/content/assets/politie/algemeen/nationaal-dreigingsbeeld-2017/nationaal-dreigingsbeeld-2017.pdf.
Sociaal zwakkeren zijn de burgers die niet in staat zijn om zelf de kost te verdienen door gebrek aan opleiding of een gebrekkige gezondheid hebben, zich in financieel zwaar weer bevinden en weinig of geen steun ondervinden van familie en vrienden.
Bijstandsmoeders en hun kinderen die van een uitkering rond moeten komen. Voor een bosje bloemen moeten sparen.
Degenen in onze samenleving die in aanmerking komen voor de giften van de voedselbank.
Onze medemensen die elke eurocent drie maal om moeten draaien voor zij deze uit kunnen geven.
De sociaal zwakkeren zijn degenen die zich staande moeten houden aan de onderkant van de samenleving.
De sociaal zwakkeren zijn ook de kansarme in de maatschappij
https://www.nrc.nl/nieuws/1993/06/24/kiezen-voor-de-zwakkeren-in-de-samenleving-7187213-a370862
(Lees meer...)
Toegevoegd op 15 oktober 2018 18:59: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
.
+ precies
.
Antoni
5 jaar geleden
Ik vermoed dat het woord in meerdere betekenissen wordt gebruikt. Naar mijn mening heeft het woord ook de betekenis van personen die makkelijk worden verleid tot onverstandige handelingen. Ze komen minder dan anderen op voor hun rechten en zijn makkelijker te overtuigen dan sociaal sterkere personen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding