Is het ik ben Christen of Christelijk?

Taalkundig gezien. Wanneer gebruik je christen of christelijk.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
7.8K

Antwoorden (1)

Geen van beide woorden wordt met een hoofdletter geschreven, alleen de naam van degene naar wie jij jezelf vernoemt wanneer je in Hem gelooft: Christus. Dan ben je een christen en doe je jouw best om je levenswandel christelijk te laten zijn. Het woord christen is een zelfstandig naamwoord en het woord christelijk is een bijvoeglijk naamwoord.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nederlands is niet mijn moedertaal en vind het erg verwarrend. Zeker als ik dit lees http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24110/christen-of-christelijk-zijn/. Dus taalkundig gezien is het niet juist?
Amadea
5 jaar geleden
Het kan helpen om er andere woorden voor in de plaats te zetten. Is het: zij is vegetariër, of zeg je: zij is vegetarisch? Nee, niet zij is vegetarisch maar haar eten is vegetarisch en daarom is zij een vegetariër.