Wat zijn de regels van de lidwoorden bij een opsomming?

Dus stel je somt iets op en de woorden beginnen met het lidwoord 'de', moet je dan bij iedere woord de plaatsen? Of er is een variantie tussen de/ het? Want zijn hiervoor de regels?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
11K

Antwoorden (1)

Nee, dat hoef je niet bij ieder woord te plaatsen. Eén keer is genoeg. Zodra het lidwoord verandert, moet dit lidwoord wel weer plaatsen.
Bijvoorbeeld: de koe, kip, hond, het schaap en de varkens.
Om de woorden te benadrukken, zou je “de koe, de kip, de hond, het schaap en de varkens” kunnen zeggen.
.
Verfijning:
Lidwoorden (de, het, een) kunnen in een opsomming soms worden samengetrokken, dat wil zeggen dat ze niet bij elk lid worden herhaald. Samentrekking van lidwoorden is vooral mogelijk bij zelfstandige naamwoorden die qua betekenis niet ver uit elkaar liggen. Samentrekken kan ook gemakkelijker bij meervoudige zelfstandige naamwoorden dan bij enkelvoudige.
“De Britten, Fransen en Amerikanen reageerden verheugd.”
Daarnaast is er ook een stijlverschil mogelijk en kan persoonlijk taalgevoel een rol spelen. In geschreven taal kan de niet-samengetrokken vorm stilistisch wat verzorgder overkomen. Als u twijfelt, kunt u het lidwoord beter telkens herhalen.
“De Britten, de Fransen en de Amerikanen reageerden verheugd.”
Toegevoegd op 23 september 2018 08:20: bron, tekst
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt, zo een gevoel had ik ook al. Ik heb het alleen nergens op het internet kunnen vinden!
SimonV
5 jaar geleden
Hier staat het bijvoorbeeld:
https://www.scriptium.nl/scriptiefouten/ Punt 28
Een veelgemaakte fout bij lidwoorden is het verkeerd gebruik van lidwoorden bij een opsomming. Voorbeeld van een foute zin:
Een methode die de resultaten, groepsgevoel, leervermogen en samenwerking bevordert.
Bij deze zin ontbreken de juiste lidwoorden voor de zelfstandig naamwoorden. De zin hoort op deze wijze te worden geschreven:
Een methode die de resultaten, het groepsgevoel, het leervermogen en de samenwerking bevordert.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik beheers de Nederlandse taal niet goed. Maar vanuit de scriptiebron begrijp ik dat de lidwoorden altijd voor geplaatst moeten worden.
LeonardN
5 jaar geleden
Zo begrijp ik het ook. Het voorbeeld had ook kunnen zijn:
Een methode die de resultaten, het groepsgevoel, leervermogen en de samenwerking bevordert.
maar is dus:
Een methode die de resultaten, het groepsgevoel, het leervermogen en de samenwerking bevordert.
SimonV
5 jaar geleden
Jammer genoeg een onduidelijke bron gebruikt… ;-)
De bron gaat over verkeerd gebruik van lidwoorden, niet zozeer of ‘het’ vóór leervermogen herhaald moet worden.
Het is normaal Nederlands om te zeggen: “Ik heb de paarden, koeien, kippen en het varken gevoerd.”.
“Ik heb de paarden, de koeien, de kippen en het varken gevoerd.” kan ook, maar hiermee geef je de zelfstandige naamwoorden wel wat extra nadruk.
Zo heb ik het althans op school geleerd.
Zie verder mijn aanvulling bij het antwoord.