Hoe kun je je Engelse woordenschat vergroten?

Hallo.
Ik zit op 3 gymnasium en heb moeite met Engels en dan met name de woordenschat.
Ik zou mijn woordenschat graag uit willen breiden maar weet nou niet echt hoe dit makkelijk kan. Ik ben een tijd geleden begonnen met elke dag een youtube video te kijken, duolingo te gebruiken en Engelse (boekjes) te lezen. Maar ik merk nog niet echt vooruitgang. Mijn vraag is dus of er iemand is die weet hoe ik mijn woordenschat kan vergroten?
Alvast Bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ken alleen de ouderwetse manier. Stampen en herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Zelf een lijstje maken, te beginnen met bv vijf woorden die je wilt onthouden. Er na een paar dagen vijf nieuwe woorden bijschrijven, and so on, and so on
Het lijstje hing ik vroeger op het toilet. (Geen mobieltje meenemen dus, maar gericht naar je lijstje kijken en opdreunen.) Hang het lijstje wel op de goede plaats.

Antwoorden (4)

Plak de Nederlandse ondertiteling bij Engelstalige programma's op de Nederlandse en Belgische televisie af, zodat je leert luisteren naar wat er gezegd wordt.
En kijk naar de televisie-uitzendingen van de BBC.
Amadea
5 jaar geleden
Een ouderwetse maar goed werkende methode voor iemand met doorzettingsvermogen: schaf een goed idioomboek aan en ga woorden leren. Doe her een kwartier per dag, iedere week enkele bladzijden en de al eerder geleerde woorden blijven herhalen. En nog eens herhalen. Schrijf de lastige op, laat een ander overhoren. Van vreemde taal naar eigen taal (belangrijkst voor examen) en andersom (vinden de meeste mensen lastiger).

Om -voor mij- onbegrijpelijke redenen mag je tegenwoordig een woordenboek gebruiken op het examen. Het zou niet nodig moeten zijn. De basiswoordenschat van een vreemde taal (de meest frequent gebruikte woorden) zou net zo in het geheugen geramd moeten zitten als de producten van de tafels van vermenigvuldiging (althans van de tafels tot 10).
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo computoon, Ik heb nog nooit gehoord van een idioomboek. Zou je uit kunnen leggen wat dit precies is?
mvg Niek Bruinen
Amadea
5 jaar geleden
Zie https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/idioom
Computoon
5 jaar geleden
Omdat Wikipedia goed omschrijft wat het is, heb ik de tekst daarvan gekopieerd en geplakt "Een idioomboek is een studieboek voor het vreemdetalenonderwijs. Het boek bevat onder andere de volgende elementen:     De meest relevante en frequente woorden voor een bepaald taalniveau, bijvoorbeeld examen vmbo, havo en vwo.
    Bij elk woord een voorbeeldzin in de vreemde taal.
    De betekenis van het woord in het Nederlands. Veel docenten gebruiken naast de methode een apart idioomboek omdat het niet mogelijk is om met een methode de in de loop van de jaren aangeboden woordenschat te herhalen. Deze woordenschat staat immers verspreid over de verschillende delen van de methode, die niet meer in het bezit zijn van de leerling." In mijn middelbareschooltijd (1976-1981, havo) had je voor Frans bijv. Francia (thematisch geordende woorden) en voor Duits "die wichtigste Wörter". Die zijn natuurlijk al lang tot oud papier getransformeerd...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dankuwel
Ik zal over de aanschaf van een idioomboek na gaan denken
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+++
jammer, kan maar één plus geven.
en hierbij een link om vandaag al te starten.Hoofdstukken Engels Idioom. opschrijven, leren en herhalen. Iedere dag weer.
http://www.woordjesleren.nl/chapters.php?book=334&description=engels+idioom
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Mag er tegenwoordig echt een woordenboek bij examens gebruikt worden?! Waanzin! Wat wordt het straks? Google erbij?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Een woordenboek? Echt waar?
Fout, beter is te stampen, hardop en eindeloos herhalen :)
De beste manier om het te leren is in het land zelf te wonen of met vakantie te gaan en alleen maar die taal te spreken.
Computoon
5 jaar geleden
Ja, een woordenboek. Zo was het in ieder geval nog bij de havo- en vwo-examens in de moderne vreemde talen in 2017. Uit de lijst van toegestane hulpmiddelen: 3.3. woordenboek bij de moderne vreemde talen en Fries In voorgaande jaren is gebleken dat scholen vragen hebben over wat ten aanzien van woordenboekgebruik mogelijk en toegestaan is. Bij de moderne vreemde talen is een woordenboek doeltaal – thuistaal en thuistaal – doeltaal *) toegestaan. Bij centrale examens met schrijfvaardigheid kan een woordenboek thuistaal - doeltaal de kandidaat behulpzaam zijn. Bij centrale examens zonder schrijfvaardigheid is een woordenboek thuistaal - doeltaal niet zinvol maar ook niet verboden. Een woordenboek doeltaal - thuistaal en thuistaal - doeltaal in één band is dus toegestaan. Een digitaal woordenboek is niet toegestaan. Voor Fries geldt ten aanzien van het woordenboekgebruik hetzelfde. (...)"
Computoon
5 jaar geleden
... en zo was het in 2018 ook. Je mag bij elk schriftelijk examen ook een Nederlands woordenboek gebruiken. Je krijgt het diploma nog net niet cadeau bij een pakje boter :-)
Misschien leer je het beter als je het daadwerkelijk toepast, dus ga misschien op online chat rooms of forums om in het engels te praten of ga met misschien je vader of moeder een gesprek voeren in het engels wat je normaal ook in het nederlands zou doen: wat je hebt gedaan, het nieuws, sport etc
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Neem een abonnement op Storytel. En kies voor luisterboeken in het Engels. Leuker dan BBC kijken ;-)

Zet op Netflix de ondertitel niet aan, of op Engels.

Games met chat functie kan ook helpen, wel opletten dat je dan niet steeds in SMS taal praat en deze toepast op school, dat kan een valkuil zijn.

Ga op uitwisseling naar het buitenland, UK, Amerika of Canada.