Is het rij-examen of rijexamen?

Ik vroeg me af of het nou rij-examen met streep is of rijexamen aan elkaar?
Mijn school had bij afwezigheid "rij-examen" ingevoerd.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
6.1K
Reddie
5 jaar geleden
Ongeacht wat een spellingscommissie daar over zegt, rij-examen is duidelijker dan rijexamen.
En taal gaat over communicatie, minder over spelling.

Het beste antwoord

Rijexamen is goed en rij-examen mag.
"Geen klinkerbotsing

Er is geen klinkerbotsing in de volgende gevallen, maar een streepje maakt het woord vaak wel duidelijker.

    ija - rijangst, rij-angst, zijaltaar, zij-altaar
    ije - rijexamen, rij-examen, bijeffect, bij-effect
    iji -  rijinstructeur, rij-instructeur, zijingang, zij-ingang
    ijij - glijijzer, glij-ijzer, voorbijijsberen, voorbij-ijsberen
    ijo - batterijoplader, batterij-oplader, rijontzegging, rij-ontzegging
    iju - zijuitgang, zij-uitgang"
Toegevoegd op 01 september 2018 20:40: bron
Computoon
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Computoon haalt volgens mij niet helemaal juist Onze Taal aan.
Onze Taal is voor een duidelijk woordbeeld en keurt daarom alleen goed: zij-ingang (met streepje), zijuitgang (zonder streepje) en glij-ijzer (met streepje).
Bron: Onze Taal/Spellingwijzer
Voor het Groene Boekje is een duidelijk woordbeeld minder belangrijk en daarom is zijingang en glijijzer (beide zonder streepje) goed.
Computoon
5 jaar geleden
De hele tekst vanaf "Geen klinkerbotsing" is gekopieerd vanuit de bronsite.