Schrijven de taalregels een voorkeur voor wanneer het geslacht van een persoon onbekend is?

Genderneutraal zijn is lastig en maakt je tekst een warboel.

B.v. de zin: "De medewerk(st)er koos secretar(i/e)s(se) als beroep, terwijl zijn/haar man/vrouw wat bijverdiende als serveerster/kelner." is nauwelijks meer leesbaar.

Wanneer het geslacht van de persoon onbekend is, zijn er dan taalregels die een bepaalde voorkeur voorschrijven.

Gevoelsmatig zou ik willen schrijven: "De medewerker koos secretaris als beroep, terwijl zijn vrouw wat bijverdiende als serveerster." Maar dat is weer erg seksistisch.

Opm. Natuurlijk kun je op zoek gaan naar allerlei woorden die expliciet genderneutraal zijn, maar dat is niet de vraag !

paulus811
5 jaar geleden
Nou nou nou, érg seksistisch is het nou ook weer niet. Het is opvallend en soms zelfs beangstigend, hoe politiek correct men tegenwoordig wil zijn. Nog even en we gaan alternatieven zoeken voor mandarijn, pikhouweel en zijstraat ;-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Precies ! Daarom ben ik ook onderbouwing aan het zoeken voor de gevallen dat ik weer eens in een discussie beland. :-)
paulus811
5 jaar geleden
Vind het een uitstekende vraag. Ik steek er wel een beetje de draak mee met mijn reactie hierboven, maar herken de uitdaging wel degelijk. Vooral in zakelijke communicatie wil je de plank niet mis slaan, dus ik volg de antwoorden met volle interesse.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb het een keer bij rtl late night gezien:
https://www.youtube.com/watch?v=TdT3Xj2wTOs
Vanaf ongeveer 4:18 hebben ze het over het aanspreken van een genderneutraal persoon.

Het beste antwoord

Als het biologisch geslacht niet duidelijk is of er niet toe doet, wordt meestal met mannelijke voornaamwoorden verwezen. Dit kan natuurlijk seksistisch overkomen.
___________
Toch maar even gezocht naar woorden die genderneutraal zijn:

Ouders in plaats van vaders en moeders.
Partner in plaats van man/vrouw/echtenoot/echtgenote.
Kinderen/scholieren/leerlingen in plaats van jongens en meisjes. Of ‘bewoner’, ‘individu', ‘persoon’, ‘mensen’.

Je kunt je tekst ook een andere vorm geven, zoals schrijven in de JE-VORM.
We verwachten dat elke medewerk(st)er zijn/haar werkkleding draagt en dat zijn/haar uiterlijk netjes verzorgd is.
Wordt:
We verwachten dat je je werkkleding draagt en dat je uiterlijk netjes verzorgd is.
Je kan zo’n zin ook neutraler maken door het MEERVOUD te gebruiken:
We verwachten dat alle medewerkers hun werkkleding dragen en dat hun uiterlijk netjes verzorgd is.
(Ik gebruik geen aanhalingstekens omdat GV hiermee de fout in kan gaan).
SimonV
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"...wordt meestal met mannelijke voornaamwoorden verwezen." Dat lijkt met toch iets te kort door de bocht. Wat is 'meestal' ? Denk aan de zin: "Het zwaarste beroep is ongetwijfeld dat van huisman."
Ik denk dat 90% van de mensen daar "huisvrouw" zou schrijven.
SimonV
5 jaar geleden
“Als het biologisch geslacht niet duidelijk is” wordt meestal…
Hier is het geslacht eigenlijk wel duidelijk en wordt het huisvrouw. Je kunt ‘meestal’ wel weglaten. Ik heb geen voorbeeld kunnen vinden waarbij je toch een vrouwelijk voornaamwoord gebruikt.
“Als het biologisch geslacht niet duidelijk is of er niet toe doet, wordt met mannelijke voornaamwoorden verwezen”.