Wat betekent het streepje tussen doel-en zinloos universum voor?

Ik dacht zelf aan niet doelgericht...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (1)

Dat is een koppelteken, te gebruiken om een woorddeldat wordt herhaald niet tweemaal uit te hoeven schrijven. Achter het streepje hoort wel een spatie. Er staat dus: doelloos en zinloos universum.
Enkele voorbeelden:
Dames- en herenfietsen
Voor- en nadelen
Zomer- en wintertijd.
Kan ook aan het begin van een woord, bijvoorbeeld:
Raceauto's en -motoren
Kerstbomen en -versiering
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Er had moeten staan: ...om een woorddeel dat wordt herhaald...
teusvh
5 jaar geleden
Er moest dus staan: ......om een woorddeel dat wordt herhaald....
Ik gebruik het woord 'koppelteken', maar gelet op het gebruik daarvan in de zin kun je beter spreken over 'weglatingsteken'.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in dit geval staat er dus eigenlijk doelloos en zinloos...