Planga is straattaal voor zonnebril. Personen die zich met grote snelheid verplaatsen en een zonnebril dragen hebben daarom een snelle planga. Bijvoorbeeld piloten en wielrenners. Het wordt (heden ten dage) gezien als mooi wanneer anderen ook zo'n snelle planga ophebben.
----------------------------
In algemeen Nederlands zeg je dan tegen die persoon dat hij of zij een flitsend montuur draagt.
Toegevoegd op 18 mei 2018 13:38: tekst
Amadea
5 jaar geleden
Rapper Donnie is een hit op Instagram met z'n snelle planga's. Hij post foto's met de meest uiteenlopende uhm...bijzondere zonnebrillen, ofwel planga's. Maar de snelle variant daarvan, wat is dat nou precies? AT5 ging bij hem langs om daarachter te komen.

"De definitie van een snelle planga is als je zeg maar iemand ziet, maar je ziet z'n bril, maar je ziet hem snel. Maar je moet nog een keer kijken. Dus als je twee keer kijkt, dat is de definitie van een snelle plange ouwe."

Rapper Donnie heeft ook liedje uitgebracht met de titel 'Snelle Planga'.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een voorbeeld van een - niet zo snelle - planga
https://plangas.nl/product/niet-zo-snelle-planga/