Waar komt de uitdrukking "vlees noch vis" vandaan?

Dit wordt gezegd van iets of iemand dien men niet tot een bepaalde groep of soort kan brengen. Wat heeft het daadwerkelijk met vlees en vis te maken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
5.2K

Het beste antwoord

De uitdrukking komt voort uit het geloof. Vis en vlees werden als tegengestelden beschouwd: op vrijdag was het vleesplezier verboden, terwijl wel vis kon worden genoten.
Volgens een andere interpretatie verwijst de uitdrukking naar de burgers die in de 16e eeuw niet tot het katholicisme of protestantisme overgingen en daarom de bepalingen betreffende de consumptie van vis of vlees verwierpen.
De vroegste vorm is te vinden in de 'Adagia' van Erasmus van 1534. Het stelt: 'Neque intus neque foris ... simili figura dicunt hodie neque caro neque piscis, de homine qui sibi vivet, nec ullarum est partium. "
SimonV
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Hier http://archive.is/Aj5UM is er (in het Engels) ook nog veel interessante informatie over te lezen, ook over de oorsprong van de uitdrukking in andere talen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel!