Waarom is het werkwoord 'zijn' in bijna alle talen onregelmatig?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2K
tinus1969
6 jaar geleden
Is dat zo? Is 'zijn' ook onregelmatig in Turks, Chinees, Arabisch, Navajo, of Xhosa?

Antwoorden (1)

Er bestaat een directe correlatie tussen onregelmatigheid in een taal en frequentie. Hoe frequenter een woord of een vorm, des te meer kans er bestaat dat het ook onregelmatig is.

Het koppelwerkwoord "zijn" behoort tot de meest gebruikte woorden van een taal, in dit geval onder meer omdat het een werkwoord is met een zeer algemene functie. De morfologische variatie van dergelijke (werk)woorden wordt daarom ook niet onmiddellijk door de spreker ervaren als behorend tot één bepaald "paradigma" (het geheel van vormvarianten van een lexicaal woord). Met andere woorden: door de hoge frequentie van 'is' of 'ben' worden deze vormen niet noodzakelijk ervaren als deel uitmakend van het paradigma van "zijn".
--------------------------------------------
Een paradigma is een groep in zeker opzicht gelijksoortige taalkundige vormen.
Toegevoegd op 08 april 2018 14:41: tekst
Amadea
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
De verklaring begrijp ik.
Maar is de verklaring een antwoord op de vraag? Met andere woorden: klopt de bewering 'in bijna alle talen'?
tinus1969
6 jaar geleden
@SentWierda. Precies. Is dit ook zo in heel andere talen, die bv het concept koppelwerkwoord niet hebben of anders gebruiken?