Waarom worden de woorden onderstrepen en doorstrepen anders vervoegd?

Goed is: ik heb het woord onderstreept. Maar fout: ik heb het woord doorstreept. Goed is: ik heb het woord doorgestreept. Fout is: ik heb het woord ondergestreept. Waarom dit verschil tussen onderstrepen en doorstrepen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2.4K
tinus1969
6 jaar geleden
Dit verschil hangt samen met een ander vervoegverschil:
Onderstrepen: 1e persoon enkelvoud: ik onderstreep
Doorstrepen: 1e persoon enkelvoud: ik streep door
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt! Dit snap ik.
SentWierda
6 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar.
Onderstrepen wordt: onderstreept.
Doorstrepen heeft twee betekenissen en daardoor twee verschillende vervoegingen.
Doorstrepen in de betekenis 'van een streep of strepen voorzien' wordt: doorstreept.
Doorstrepen in de betekenis 'een streep halen door' wordt: doorgestreept.

Antwoorden (1)

Het kan zowel zijn doorstreept als doorgestreept. Het hangt af van de betekenis. Zie de uitleg bij reacties.