schrijf je Tweede-Kamerleden of Tweede Kamerleden?

moet er verbindingsstreepje tussen en moet het wel/niet met hoofdletters>

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Het beste antwoord

Tweede Kamerleden en Tweede Kamer-leden zijn juist, met hoofdletters.

In Tweede Kamerlid wordt met de eigennaam Tweede Kamer (die uit twee delen bestaat) een samenstelling gemaakt. De regel in dit soort gevallen is dat de spatie tussen de delen van de naam blijft staan; de hoofdletters maken duidelijk dat het om een eigennaam gaat. Het toegevoegde rechterdeel wordt in principe aan de naam vast geschreven: Tweede Kamerlid. Veel mensen vinden het duidelijker om een streepje in te voegen, en daar is geen bezwaar tegen. Zeker bij minder gebruikelijke, moeilijk leesbare of verwarrende combinaties kan het streepje wenselijk zijn: Middellandse Zee-land, Vrij Nederland-artikel.

Een Tweede Kamerlid is dus iets anders dan een tweede Kamerlid. Vergelijk voor dat verschil bijvoorbeeld: 'Het Tweede Kamerlid dat de vragen beantwoordde, was Marianne Thieme' en 'Het tweede Kamerlid dat binnenkwam, was Marianne Thieme (Helma Lodders arriveerde als eerste).'
Correctie: het is altijd Tweede Kamerlid. Dus zonder streepje.
Volgens het Groene Boekje van de Nederlandse Taalunie (de norm op onderwijsgebied) is dit de enige schrijfwijze.
Ook de Spellingwijzer (het vroegere Witte Boekje; de norm in de journalistiek) van het Genootschap Onze Taal geeft dit als enige schrijfwijze.
En ook de Schrijfwijzer, de derde gezaghebbende bron, vermeldt dit als enige schrijfwijze.
Toegevoegd op 19 maart 2018 18:16: tekst
SimonV
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Het is altijd: Tweede Kamerlid. Dus zonder streepje.
Volgens het Groene Boekje van de Nederlandse Taalunie (de norm op onderwijsgebied) is dit de enige schrijfwijze.
Ook de Spellingwijzer (het vroegere Witte Boekje; de norm in de journalistiek) van het Genootschap Onze Taal geeft dit als enige schrijfwijze.
En ook de Schrijfwijzer, de derde gezaghebbende bron, vermeldt dit als enige schrijfwijze.
MarBet
6 jaar geleden
Mijn vraag zou inderdaad ook zijn waar het ongebruikelijke, moeilijk leesbare of verwarrende zit in de combinatie Kamerleden. Volgens mij is het koppelteken in dit soort gevallen alleen aan de orde als door klinkerbotsing of meerdere mogelijke interpretaties het woord moeilijk leesbaar wordt. Dat is hier niet aan de orde.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt! Toegevoegd.
Inekez1
6 jaar geleden
"'Het tweede Kamerlid dat binnenkwam, was Marianne Thieme (Helma Lodders arriveerde als eerste).'"
In dit geval schrijf je ook kamerlid zonder hoofdletter. Het is hier namelijk geen (deel van een) naam meer, maar een 'gewoon' zelfstandig naamwoord, vergelijkbaar met 'De eerste vrouw die binnenkwam...'
SentWierda
6 jaar geleden
@inekez1: het woord Kamerlid wordt altijd met een hoofdletter geschreven. Zie het Groene Boekje en zie de Schrijfwijzer.