Wat betekent het als iemand je met je naam groet?

Als je iemand tegenkomt dan kun je 'goedemorgen', 'hoi', 'hallo' en tal van voorbeelden zeggen en deze persoon terug.

Zit er een speciale betekenis achter als iemand je naam noemt?
Bijvoorbeeld situatie:
Karel loopt langs Peter en zegt: "Goedemorgen". Peter op zijn beurt zegt "Karel".

6 jaar geleden
in: Taal
4.4K
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Dat betekent dat hij je kent.
In ieder geval van naam.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat de persoon z'n manieren kent. Kom je iemand tegen die je goed kent zeg je hem of haar gedag bij naam of zeg titel. Dag dokter en hij zegt dan dag patiënt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat betekent niks anders dan 'goedemorgen Karel' of 'hoi Karel' maar dan kort. Net als je 'mogge' kunt zeggen, wat het zelfde betekent als goedemorgen

Het beste antwoord

Nee hoor, dat is gewoon een manier om te zeggen "Goedemorgen, Karel" maar tegelijkertijd laat de spreker dan het eerste deel (goedemorgen) weg. Ik heb zelf het idee dat het wat ouderwets is, maarzou er verder niets achter zoeken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou dat gebruiken als ik (blij) verrast zou zijn bij die ontmoeting. Zo van:
"Hé Piet, jij hier? Lang niet gezien."
6 jaar geleden
Met het noemen van de naam laat je merken dat je de persoon herkent. Wat erg beleefd is.

Maar een groet gaat vaak erg snel. Voor het hele "Goedemorgen Karel" is in het voorbijgaan vaak geen tijd.
De groetende persoon moet dus een keuze maken en neemt aan dat de ander het 'goedemorgen-deel' wel begrijpt en kiest beleefdheidshalve voor de naam.

Wanneer dit vaker gebeurt kan het ook een gewoonte worden om alleen de naam te noemen zonder dat daar vanwege de tijd een noodzaak voor is.