Moet er een apostrof achter "anders" in de woordcombinatie "iemand anders eigendom"?

Vergelijkbaar met Hans' eigendom, het eigendom van Hans.

Zojuist las ik deze zin "In de aanloop naar de verkiezingen en daarna gaf Baudet meerdere malen aan dat hij echter nooit had bedoeld dat iemand iets tegen iemand anders zin in mag doen" op https://nl.wikipedia.org/wiki/Thierry_Baudet. Naar aanleiding daarvan stel ik deze vraag.

Antoni
6 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Het beste antwoord

Ja, daar moet een apostrof achter. Net als bij Hans in de zin: Hans' zoon rijdt in Hans' auto.

De zin: Hans zoon rijdt in Hans auto
zou verkeerd Nederlands zijn.

Precies hetzelfde geldt voor het woord: anders.

Cryofiel
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Dank je. Dat vermoedde ik al. Ik heb de tekst aangepast.
SimonV
6 jaar geleden
Lees voor ': zijn. 'anders zijn zin'. Na een naam die op een hoorbare sisklank eindigt, komt wel een apostrof maar geen extra s (Bas’ column). https://onzetaal.nl/taaladvies/bezits-s-algemene-regels/
Inekez1
6 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat dit alleen zo geldt bij eigennamen. Ook Onze Taal geeft alleen voorbeelden met namen. Voor overige woorden zou je 'zijn' (of 'haar') moeten toevoegen. Dus "... iemand anders zijn zin", ook als die iemand anders een vrouw zou kunnen zijn. Vergelijkbaar met de vraag of hier wel of geen ' gebruikt zou moeten worden is dan de vraag of je kunt zeggen "...iets tegen de konings zin in mag doen." Dat moet zijn: "...iets tegen de koning zijn zin in mag doen." Of: "...iets tegen Alexanders zin in mag doen." Of: "...iets tegen Alex' zin in mag doen."