Kunnen mussen van het dak vallen?

De mussen vallen bij heet weer van het dak. Ze vallen zelfs dood van het dak. Volgens Van Dale (Groot Uitdrukkingen woordenboek) is deze uitdrukking van recente datum: enkele decennia oud.
Daarvoor was de eeuwenoude uitdrukking dat de mussen gaapten op het dak.
Vroeger (18de/19de eeuw) werden mussen ook wel mossen genoemd.
Een variant op de uitdrukking zou zijn dat de mossen (=het mos) van het rieten dak viel. Maar voor deze variant heb ik geen bewijs kunnen vinden, noch bij Van Dale noch bij Ter Laan (Nederlandse spreekwoorden, spreuken en zegswijzen).
Mijn vraag is: kan mos van een rieten dak vallen? Ik zag vandaag een golfplatendak met mos - het lijkt me aannemelijk dat dit mos van het dak kan glijden.

6 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (1)

Ja, stukjes mos kunnen van een rieten dak vallen. Het is niet zozeer het mos dat loslaat van het riet, maar het riet onder het mos dat verrot en daardoor ook in kleine stukjes uiteenvalt. Vooral bij veel regen, als het mos zich vol zuigt met vocht en daardoor zwaarder wordt, raken stukjes mos los en vallen dan naar beneden. Omdat er allerlei insecten in en onder het mos in het riet zitten, gaan vogels met hun snavels op zoek naar die insecten en zo raken ook stukken mos los van het dak. Ook na sneeuwval, waarbij plakkaten sneeuw van het dak naar beneden glijden, worden stukken mos mee los getrokken.

Ik heb zelf een rieten dak met nogal wat mos en kan met regelmaat een halve emmer vullen met de stukken die onder de dakrand op het terras liggen.

Dus ja, mos kan losraken van een dak. Dit heeft echter niets van doen met mussen die bij warm weer van het dak zouden vallen. Mos valt juist van het dak als het slecht weer is. Bij warm weer droogt het mos en vormt dan een harde korst op het riet dat je er zelfs met je handen nauwelijks vanaf krijgt. Het mos valt van het dak is dus eerder het tegenovergestelde van 'de mussen vallen van het dak' en betekent zeker niet hetzelfde.
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Regelmatig zie ik (in Staphorst) een zeer oud rieten dak met mos. Op deze manier had ik zo'n dak nog niet bekeken: dat het vol zit met insecten en dus een voederplaats is voor vogels.
Hoewel ik het had kunnen weten want in een kerstboom in de huiskamer zitten ook zo'n 25.000 kleine beestjes.
SentWierda
6 jaar geleden
Mijn bron is de NRC van 12 december 2017. De rubriek: NRC checkt.
De check had betrekking op een eerdere kop in de krant: "In een doorsnee kerstboom wonen zo'n 25.000 insecten".
Het oordeel is: grotendeels waar. Omdat het behalve insecten ook andere beestjes zijn. Het aantal van 25.000 is wel juist.
De juiste kop is dus: "In een doorsnee kerstboom wonen zo'n 25.000 beestjes".
Het zijn: luizen, motten, mijten, spinnen en springstaarten. Vooral de mijten in gigantische aantallen.
De 25.000 heeft betrekking op een kerstboom uit het bos. Uit een kwekerij is het minder.