Door de prachtige binnenrijm is de oorsprong van het woord lanterfant niet gemakkelijk te herkennen. Het is een samenstelling van twee Middennederlandse woorden: lant (land) en truwant (vagebond).

Eeuwenlang werd de term nauwelijks gebruikt, mogelijk werd het woord later opnieuw geïmporteerd, uit het Frans, waar truand vandaag de dag nog steeds een aanduiding is voor landloper. Later werd lanterfanten zelfs een werkwoord. Mooie synoniemen bestaan er trouwens ook voor lanterfant: straatslijper, leegloper of baliekluiver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het5 woord lanterfanten komt sinds 1573 in de Nederlandse taal voor.
Het betekent: je tijd verbeuzelen.
Het komt van het Middelnederlandse ‘lant’ (=land) + ‘truwant’ (=bedelaar).

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor wie geïnteresseerd is over meer wetenswaardigheden over dit woord: zie
http://www.lanterfanten.nl/

Toegevoegd na 7 minuten:
'Het5' in de eerste zin moet gewoon 'Het' zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zelfstandig naamwoord lanterfant is in de zestiende eeuw ontstaan als samenstelling van land en truant, een verouderd woord voor ‘bedelaar’ en ‘nietsnut’. Vervolgens werd er een werkwoord van gemaakt: lanterfanten dus, oftewel ‘nietsdoen, luieren, lummelen’...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lanterfanten komt van slenteren van lantaarn naar lantaarn om deze destijds aan te steken op straat dat moest zorgvuldig gedaan worden dus rustig aan
paul