Wat is de afkorting van studentenvereniging?

SV, Sv, sv, S.V., S.v., s.v.?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
5.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals de studentenvereniging het zelf gebruikt.
Amadea
6 jaar geleden
Dat hangt af van de naam die de betreffende vereniging draagt. Zo is bijvoorbeeld de afkorting van Societas Studiosorum Reformatorum uit Leiden SSR-Leiden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar weer wel studentenvereniging SSR-Leiden

Antwoorden (4)

(X.)S.V.

https://nl.wikipedia.org/wiki/K.S.V._Sanctus_Virgilius
https://nl.wikipedia.org/wiki/D.S.V._Sint_Jansbrug

maar DSC

https://nl.wikipedia.org/wiki/Delftsch_Studenten_Corps
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
-
Je gebruikt nu de naam van een vereniging om aan te tonen wat de generieke afkorting is. Spoorwegen afgekort is niet S omdat de naam van Nederlandse Spoorwegen NS is.
Studentenvereniging is één woord, dus de afkoring heeft in ieder geval geen punt na de s. Het is ook een gewoon woord, dus er is geen reden om hoofdletters te gebruiken. De juiste afkorting zou dan sv. moeten zijn.
bamibal
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Televisie is toch ook één woord?
bamibal
6 jaar geleden
Daarom wordt tv ook zonder punt geschreven.
SimonV
6 jaar geleden
Maar waarom is het dan wel "sv.". Met een punt.
bamibal
6 jaar geleden
In mijn tweede bron staat:
Echte afkortingen zijn verkortingen van veelgebruikte woorden en korte vaste uitdrukkingen (bijv., blz., pag., e.d., enz.). Maar je zou het ook als een zaakaanduiding kunnen zien, en dan is de punt erachter inderdaad niet nodig. Maar er komt in ieder geval geen punt tussen de s en de v.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat TV letter voor letter wordt uitgesproken geen punt, daarom pleit ik ook voor SV zonder punt als de afkorting gevolgd wordt door de naam van de vereniging.
bamibal
6 jaar geleden
Maar dan in kleine letters...
SimonV
6 jaar geleden
"sv." wordt nimmer gebruikt volgens Google.
Maar dat wil niet direct zeggen dat je redenatie onjuist is...
LeonardN
6 jaar geleden
"Maar er komt in ieder geval geen punt tussen de s en de v." Dat is niet per se waar: maar in bijvoorbeeld a.s. ('aanstaande') en z.o.z. ('zie ommezijde') staat een extra punt voor de leesbaarheid/herkenbaarheid. sv. zie ik als de vreemdste onbestaande afkorting voor studentenvereniging. sv of s.v.* als er een afkorting zou bestaan voor het woord studentenvereniging
SV of S.V. als deel van eigennamen. *Als mensen dan zouden zeggen: Ik ga op vakantie met de "esvee".
Losstaand woord. (afkorting bestaat niet)
Voor het losstaande woord is geen vaststaande afkorting, sterker nog het is ongebruikelijk om dit woord af te korten.

Hypothetisch losstaand woord. (sv of s.v. afhankelijk van uitspraak)
In een hypothetische wereld waarin het losstaande woord "studentenvereniging" een afkorting zou kennen zou je op sv schrijven (als je esvee zou lezen) of s.v. schrijven (als je "studentenvereniging" zou lezen).*

In een deel van een eigennaam(S.V. of SV afhankelijk van de spelling vereniging)
Als "studentenvereniging" deel is van een naam van een vereniging dan zijn er twee gangbare afkortingen SV en S.V., in ieder geval met hoofdletters omdat het om een eigennaam gaat.

Correct:
Ik keek gisteren tv met alle leden van de studentenvereniging.
De NS bood SV Circumflex en K.S.V. Sanctus Virgilius een reis naar Berlijn aan.

Incorrect/hypothetisch correct :
Ik keek gisteren tv met alle leden van de s.v/sv .
(immers er is geen afkorting voor studentenvereniging)

*studentenvereniging is weliswaar één woord, toch is het gebruikelijk om zo'n woord als afkorting twee puntjes te geven, vergelijkbaar met voetbalvereniging of aanstaande.
https://onzetaal.nl/taaladvies/afkortingen-algemene-regels/
"maar in bijvoorbeeld a.s. ('aanstaande') en z.o.z. ('zie ommezijde') staat een extra punt voor de leesbaarheid/herkenbaarheid."
Het alternatief sv. is zelfs in een hypothetische wereld zelfs ongewoon en lijkt meer op een titel.

Toegevoegd na 28 minuten:
Studentenvereniging is dus een woord welke geen afkorting kent in normaal gebruik. Dit lost gelijk het hele probleem op. Wil je refereren aan een bekende vereniging schrijf je wat zij schrijven en anders schrijf je het woord gewoon voluit, net zoals je spoorwegen en radiostation ook nimmer afkort (behalve wellicht in een afkorting van een eigennaam).
6 jaar geleden
Computoon
6 jaar geleden
Omdat er geen "officiele" afkorting voor is, kan iedereen de fantasie de vrije loop laten. Zo ben ik voor "kinderdagverblijf" meerdere malen de aanduiding "kdv" tegengekomen op sites. Als je ziek bent, komt de "ha" (huisarts) in actie en als een kind dwars is op school, is het wellicht "hb". Vroeger was dat alleen een aanduiding voor potloden maar tegenwoordig kennelijk ook voor "hoogbegaafd". In die geest past "sv" als "afkorting".
SimonV
6 jaar geleden
Deze ongemotiveerde min verdient in ieder geval een compensatieplus.
Het zou sv moeten zijn, maar dat betekent vrijwel altijd: sportvereniging.
Dus afkorten is in dit geval zeer onverstandig...
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
In de hele wereld, dus ook in Nederland, betekent de afkorting sv: internetadres van El Salvador. Zoals nl van Nederland en de van Duitsland.
Vele sportverenigingen korten zichzelf af als sv - zonder punt aan het eind. Zoals een schoonmaakbedrijf zichzelf kan afkorten als smb zonder punt aan het eind. Bijv.: www.smb-vlietstra.nl