Waar staat -kamer voor?

Waar staat -kamer voor in een woordenboek

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (2)

Daar wordt mee bedoeld dat er meerdere samenstellingen zijn met het zelfstandig naamwoord kamer. Dus bijvoorbeeld zitkamer, woonkamer, slaapkamer. Als je dat verkort dan kun je dat als volgt schrijven: zit-, woon- en slaapkamer. Het koppelstreepje geeft aan dat het allemaal kamers zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
In het woordenboek staat het echter andersom, bij de betreffende activiteit. Onder 'woon' kan dan bijvoorbeeld ook -huis, -kamer, -wet staan. Dat houdt in dat die zelfstandige naamwoorden gekoppeld kunnen worden met het woorddeel woon-.
Amadea
6 jaar geleden
In plaats van het streepje zal je een weggelaten woord moeten lezen.

Voorbeeld: "Patiënten verblijven voorafgaand aan het gesprek met de arts in de wachtruimte of de -kamer."

Gelezen wordt dan: "Patiënten verblijven voorafgaand aan het gesprek met de arts in de wachtruimte of de wachtkamer."
Antoni